Juhlavuosijulkaisu: Kirjamessut Helsinkiin syksyllä 2021

Kirjakauppaliiton 120v. juhlavuoden aikana julkaisemme liiton taipaleen varrelta Kirjakauppalehden artikkeleita, joiden avulla alan ajankuva ja kehittyminen nousevat esiin. Tervetuloa seuraamaan mennyttä matkaa ja katsomaan myös tulevaisuuteen kanssamme!

Kirjamessuja käsittelevä artikkeli on tammikuulta 2000. Artikkelissa kerrotaan uudesta kirja-alan tapahtumasta ja visioidaan siitä tulevan vuosittainen perinne.

Kirjamessut Helsinkiin syksyllä 2021

Helsingin Messukeskuksessa järjestetään 25.–28.10.2001 nelipäiväinen kirja-, kirjakauppa ja kirjastoalan ammatti- ja yleisötapahtuma, josta on tarkoitus tulla vuosittainen perinne.

Helsingin Kirjamessut, Kirjan ja kirja-alan ammatti- ja yleisötapahtuma, on uusi kirja-alan valtakunnallinen tapahtuma. Koska useimmilla muilla toimialoilla on jo oma messutapahtumansa Helsingissä, esimerkiksi Habitare, Skiexpo, KevätPuutarha, Vene, haluttiin myös kirja-alan messut Helsinkiin. Turun Kirjamessut jatkaa toimintaansa edelleen.

Helsingin kirjamessut on saanut alkunsa alan järjestöiltä, kirjailijoilta, kustantajilta ja kirjakauppiailta. Messujen koordinaatioryhmässä ovatkin edustettuina mm. Suomen Kustannusyhdistys, Kirjakauppaliitto, WSOY, Akateeminen Kirjakauppa sekä Suomen Messut.

Samanaikaisesti kirjamessunäyttelyn kanssa on suunnitteilla laaja ja laadukas koulutus-, luento- ja seminaaritapahtuma. Tämän ohjelmaryhmän puheenjohtajana toimii KTM Doris Stockmann.

Kirja pääosassa

Helsingin Kirjamessut 2001 on kirjan ja kirjallisuuden valtakunnallinen tapahtuma, jossa alan merkittävät toimijat eli järjestöt ja yhdistykset, kirjailijat, kustantajat sekä kirjakaupat esittelevät osastoillaan tuotteitaan ja palveluitaan. Kirjamessuilla tulee esiintymään lukuisa määrä kotimaisia ja kansainvälisiä kirjailijoita.

Kirjamessut suunnataan ensisijaisesti suurelle yleisölle, mutta myös alalla toimiville ammattilaisille – kirjastoala, opettajat, kirjakauppiaat, kustannusala – sekä tietysti julkiselle sanalle.

Kirjakauppalehti 1/2000

Katso aiemmin julkaistut juhlavuoden artikkelit:

Ensimmäinen artikkeli Herroille Kustantajille!  vuodelta 1905 julkaistiin liiton juhlapäivänä.

Toisena artikkelina julkaisimme vuodelta 1921 Horst Schottlerin pohdinnan Optimisti myyjänä

Kolmas artikkeli vei meidän katsomaan vuoden 1931 ajankuvaa länsinaapurissa, jossa yhteiskuntaa laajemminkin puhutti nuorisokirjallisuuden taso.

Neljäs artikkelimme Mitä olisimme ilman kirjoja on vuodelta 1942.

Viides artikkelimme Kirjaroviot palavat on vuodelta 1946.

Kuudes artikkelimme Mitä olisi tehtävä nuorten lukuharrastuksen lisäämiseksi? on vuodelta 1966.

Seitsemäs artikkelimme Julkisten yhteisöjen hankinnat oman paikkakunnan liikkeistä on lokakuulta 1973.

Kahdeksas artikkelimme on professori Simo Karttusen kirjoittama ja vuonna 1989 julkaistu Kirjan tulevaisuus viestinnän kilpailussa – Mitä kirja on?

Yhdeksäs juhlavuoden artikkeli käsittelee kirjakauppoja osana kaupunkikeskustoja.