Kohtaamisia kirjakaupassa -kampanja vie lukijat kotimaisia uutuuskirjoja esittelevälle kirjakiertueelle ympäri Suomen

Lehdistötiedote 12.11.2020

Kirja-alan yhteistyöjärjestö Kirjan vuosi ry toteuttaa loppuvuoden aikana Kohtaamisia kirjakaupassa -kampanjan. Kampanja kokoaa yhteisen tunnuksen alle kirjailijahaastatteluita, joita kirjakaupat järjestävät niin fyysisesti kuin virtuaalisestikin. Kirjailijahaastatteluja jaetaan kampanjan kanavissa kaikkien ulottuville. Kampanja nostaa esiin kotimaisia kirjauutuuksia ja niiden tekijöitä, sekä kirjakauppoja ympäri Suomen.

Moni suomalainen on tänä vuonna innostunut lukemaan aiempaa enemmän. Kampanjalla halutaan tukea tätä myönteistä kehitystä, vahvistaa suomalaisten lukemisharrastusta ja tarjota mahdollisuuksia tutustua erityisesti kotimaisiin kirjauutuuksiin ja niiden tekijöihin. Monia kirjallisuustapahtumia on kuluneena vuonna jouduttu perumaan tai siirtämään. Kirja-alalla on opittu nopeasti hyödyntämään virtuaalisten tapahtumamallien mahdollisuuksia. Kirjallisia kohtaamisia voidaan järjestää nyt niin, että kaikki pääsevät niistä osallisiksi.

”Haluamme tuoda lukijoille mahdollisuuden tutustua vuoden komeaan kirjauutuuksien tarjontaan ja tällä tavoin vahvistaa kirjasektoria”, Sakari Laiho, Suomen Kustannusyhdistyksen johtaja kertoo.

”Kirjailijoiden lisäksi kampanjassa esittäytyy lukijoita palvelevia kirjakauppoja eri puolelta Suomea,” kertoo Kirjakauppaliiton toimitusjohtaja Laura Karlsson. ”Paikallisuus on tärkeä tekijä monelle lukijalle. Kampanja tarjoaa mahdollisuuden paikallisten kirjailijoiden ja kirjakauppojen esittelyyn.”

”Tänäkin vuonna ilmestyy suuri määrä tietokirjallisuutta, jokaiselle jotakin mieluisaa. Kohtaamisia kirjakaupassa auttaa löytämään omasta kirjakaupasta uusia kirjatuttavuuksia”, sanoo Suomen tietokirjailijat ry:n toiminnanjohtaja Sanna Haanpää.

Kirjailijoiden ja lukijoiden kohtaamisten mahdollistaminen on tänä vuonna erityisen tärkeää Suomen Kirjailijaliiton puheenjohtajan Sirpa Kähkösen mielestä. ”Kirjallisuustapahtumien merkitys vahvan lukijasuhteen luomisessa on aivan korvaamaton”, hän toteaa.

Kampanjan tunnuksena sosiaalisessa mediassa toimii tunniste #kohtaamisiakirjakaupassa, joka on vapaasti käytettävissä lukemista ja kirjakauppoja tukevissa yhteyksissä.

Kaikki kirjakaupat ja muut kirjallisuuteen liittyvät toimijat voivat ladata hankkeen logon käyttöönsä osoittaakseen tukevansa kampanjaa.

Seuraa mukana olevien kirjakauppojen tapahtumia kotisivuilla https://kohtaamisiakirjakaupassa.fi/ ja Facebook-sivuilla https://www.facebook.com/kohtaamisiakirjakaupassa

Lisätiedot Kirjan vuosi ry:

Sakari Laiho
Johtaja / Suomen Kustannusyhdistys
sakari.laiho@kustantajat.fi / 040 5798868

Laura Karlsson
Toimitusjohtaja / Kirjakauppaliitto
laura.karlsson@kirjakauppaliitto.fi / 050 571 5511
p. 050 571 5511

Kohtaamisia kirjakaupassa -kampanja on kirja-alan toimijoiden yhteishanke. Hankkeen toteuttaa Kirjan vuosi ry. Otavan Kirjasäätiö tukee hanketta. Kirjan vuosi ry perustettiin vuonna 2014 alan yhteistyöjärjestöksi. Yhdistykseen kuuluvat Suomen Kustannusyhdistys, Kirjakauppaliitto, Suomen Kirjailijaliitto ja Suomen tietokirjailijat. Yhdistys toteutti Kirjan vuosi 2015 -hankkeen sekä Suomen 100-vuotisjuhlavuoden kirjallisuuden edistämishankkeen Kirja-Suomi 2017.