Kirjakaupasta pidetyt lahjat äitienpäivään

Sunnuntaina vietettävä äitienpäivä näkyy kirjakaupoissa vilkastuneena kysyntänä. Perinteisten kaunokirjojen lisäksi kysyttyjä ovat nyt erilaiset harrastekirjat ja muistojen kirjat sekä lautapelit. Kevään kirjatarjonnasta löytyy luettavaa moneen makuun. Huhtikuun myydyimpien kirjojen Mitä Suomi lukee -listalla äänessä ovat lukuisat vahvat naiset niin päähenkilöinä kuin itse kirjailijoinakin.

Niin kotimaisen kuin käännetyn kaunokirjallisuuden kärjessä näkyvät tutut nimet. Enni Mustosen uutuuskirja Näkijä oli huhtikuun myydyin kotimainen kaunokirja. Toisella sijalla oli Seppo Jokisen Siipirikkoiset. Käännetyn kaunokirjallisuuden myyntikärjessä ovat Camilla Läckbergin Naiset vailla armoa ja Lucinda Rileyn Vaarallinen kirje.

–Kirja on suosittu äitienpäivälahja, mutta kirjakaupoista löytyy paljon muutakin, esimerkiksi pelejä ja askartelutuotteita. Koronarajoitusten myötä ihmiset ovat innostuneet monenlaisista käsitöistä ja esimerkiksi villapaitaohjeita haetaan nyt paljon, sanoo Kirjakauppaliiton toimitusjohtaja Laura Karlsson.

Villapaidat ovatkin tämän kevään tietokirjatrendi: Huhtikuun myydyin tietokirja oli Linka Neumannin Norjalaisia villapaitoja 2 ja kolmanneksi myydyin tietokirja oli Védís Jónsdóttirin Islantilaisia neuleita. Neumannin edeltävä teos Norjalaisia villapaitoja löytyy myös listan sijalta 6. Toiseksi myydyin tietokirja huhtikuussa oli Tommi Saarelan koskettava elämäkerta Pave Maijanen – Elämän nälkä.

–Äitienpäivän alla kysyttyjä kirjoja kirjakaupoissa ovat myös niin sanotut ”muistojen kirjat” äideille ja isoäideille. Muistojen kirjaamiseen houkuttelevat kirjat mahdollistavat suvun omien tarinoiden säilymisen, Karlsson pohtii.

Koronarajoitukset ovat hiljentäneet myös kirjakauppojen alkuvuotta. Vuoden ensimmäisellä neljänneksellä suurimpien kirjakauppojen ja kirjakauppaketjujen yhteenlaskettu myynti laski -5,6 prosenttia vuoden takaisesta. Yleisen kirjallisuuden myynti pysyi viime vuoden tasolla.

Linkki: Mitä Suomi lukee huhtikuu 2021

Lisätietoja: Laura Karlsson, toimitusjohtaja, Kirjakauppaliitto, p. 050 571 5511