Lukurauhan päivää vietetään neljättä kertaa

Suomen Kirjasäätiö kutsuu jälleen suomalaisia rauhoittumaan kirjan pariin helmikuun toisena sunnuntaina, sillä silloin vietetään Lukurauhan päivää.

Kirjaan syventyminen on ihana ajatus, mutta usein se jää haaveeksi. Sunnuntaiksi 11. helmikuuta julistetaan kaikelle kansalle yleinen ja yhtäläinen Lukurauha. Tarkoitus on rauhoittaa koko päivä kirjojen lukemiselle. Luetaan tai kuunnellaan kirjaa, yksin tai yhdessä, kotona tai kylässä, kaikessa rauhassa.

Viime aikoina mediassa on kannettu huolta lukemisen vähenemisestä ja Kirjasäätiö haluaakin Lukurauhan päivällä tarjota ihmisille luvan ottaa reilusti aikaa lukemiselle. Myös painavia argumentteja lukemisen hyvistä vaikutuksista on mediassa kuultu: muun muassa neurologi ja aivotutkija Markku T. Hyyppä totesi antamassaan haastattelussa, että ”…lukeminen pidentää elämää enemmän kuin liikunta tai terveellinen ruokavalio”. Tämä antaa parhaan mahdollisen syyn tarttua kirjaan Lukurauhan päivänä.

Suomen Kirjasäätiö kehottaa lukijoita suosittelemaan toisilleen kirjoja sosiaalisessa mediassa Lukurauhan päiväksi tai kertomaan, mitä itse aikovat Lukurauhan päivänä lukea. Käytössä on #lukurauha. Kampanja on voimassa lauantaihin 10.2. asti, jonka jälkeen sunnuntaiksi rauhoitutaan pelkästään kirjojen ääreen. Kirjasäätiön Facebook-sivuilla voi myös liittyä Lukurauhan päivän tapahtumaan.

LUKURAUHAN LAKI
1§ Lukurauha koskee kaikenlaisia kirjoja ja kaikkia lukupaikkoja.
2§ Yhdessä lukeminen on sallittu.
3§ Yksin lukeminen on sallittu.
4§ Toisille lukeminen on sallittu.
5§ Toisen lukurauhan häiritseminen on kielletty.
6§ Oman lukurauhan häiritseminen toissijaisilla toiminnoilla on ankarasti kielletty.

Levittäkäämme lukurauhaa!

kirjasaatio.fi