Julkisten yhteisöjen hankinnat oman paikkakunnan liikkeistä

Kirjakauppaliiton 120v. juhlavuoden aikana julkaisemme liiton taipaleen varrelta Kirjakauppalehden artikkeleita, joiden avulla alan ajankuva ja kehittyminen nousevat esiin. Tervetuloa seuraamaan mennyttä matkaa ja katsomaan myös tulevaisuuteen kanssamme!

Sarjan seitsemäs artikkeli on lokakuulta 1973. Artikkelissa Kirjakauppaliiton edeltäjä Kirja- ja Paperikauppojen Liitto julkaisi ilmoituksen julkisista hankinnoista Suomen Kirjakauppalehdessä, Suomen Kunnallislehdessä ja Suomen Kunnat -lehdessä.

Julkisten yhteisöjen hankinnat oman paikkakunnan liikkeistä

Kirjakauppa on merkittävä paikallinen kulttuuripalvelujen suorittaja. siksi olisi tärkeää, että mahdollisimman monella paikkakunnalla säilyisi täydellinen kirjakauppa.

Paikkakunnan kirjakaupan turvaamiseksi myös vastaisuudessa on mielestämme tärkeätä, että valtion ja kuntien omistamien virastojen ja laitosten hankinnat keskitetään paikalliseen kirjakauppaan.

Oleellista mielestämme on, että kirjahankinnoissa otetaan huomioon taloudellisten seikkojen lisäksi myös kulttuuritekijät. Toivomme, että kaikkien eturyhmien luottamushenkilöt ovat tukemassa yhteiskuntamme edelleen kehittämistä. Paikallinen kirjakauppa on tässä kehityksessä tärkeä tekijä.

Katso aiemmin julkaistut juhlavuoden artikkelit:

Ensimmäinen artikkeli Herroille Kustantajille!  vuodelta 1905 julkaistiin liiton juhlapäivänä.

Toisena artikkelina julkaisimme vuodelta 1921 Horst Schottlerin pohdinnan Optimisti myyjänä

Kolmas artikkeli vei meidän katsomaan vuoden 1931 ajankuvaa länsinaapurissa, jossa yhteiskuntaa laajemminkin puhutti nuorisokirjallisuuden taso.

Neljäs artikkelimme Mitä olisimme ilman kirjoja on vuodelta 1942.

Viides artikkelimme Kirjaroviot palavat on vuodelta 1946.

Kuudes artikkelimme Mitä olisi tehtävä nuorten lukuharrastuksen lisäämiseksi? on vuodelta 1966.