Juhlavuosijulkaisu: Eläköön jokainen kirjakauppa!

Kirjakauppaliiton juuret ovat syvällä. Viime vuosisadan alussa, 28.3.1903, perustettua Lajittelukirjakauppiaiden yhdistystä edelsivät jo 1890-luvulla syntyneet kirjakauppiaiden ja kustantajien yleiskokoukset. Kirjakauppaliitto onkin yksi Suomen vanhimmista elinkeinoelämän järjestöistä.

120 vuotta ovat kirjakauppiaat eri puolilta Suomea antaneet panoksensa toimialan kehittämiseen, edunvalvontaan ja yhteistoimintaan. Vuosisadan matkalle on mahtunut paljon ja monenlaista, kuten juhlavuoden artikkelisarjamme on näyttänyt. Vuosikymmeniä puhuttaneita aiheita ovat olleet lasten- ja nuorten lukutaito, ajantasaisten tuotetietojen toimittaminen kirjakaupoille, hyvän kirjamyyjän taidot ja niiden kehittäminen, elävät kaupunkikeskustat ja kirjakaupan rooli niiden ylläpitäjänä, julkiset hankinnat ja kirjan tulevaisuus ja uudet muodot, muutamia mainitakseni.

Edellinen juhlavuosijulkaisu kertoi Kirjakauppalehden päättymisestä. Tekstissä ilmenee huoli siitä, mitä alan oman lehden päättymisestä voi seurata. Onnistutaanko alan yhteisöllisyyttä ylläpitämään? Mikä on kirja-alan tulevaisuus? Samalla teksti rohkaisi rakentamaan alan tulevaisuutta.

Näin 20 vuotta myöhemmin tekstin julkaisusta uskallan todeta, että kirja-ala on pärjännyt verrattain hienosti! Alan yhteisöllisyys on säilynyt, kirja-alan tapahtumat ovat edelleen relevantteja ja ylipäätään – kirjoja kirjoitetaan ja luetaan edelleen! Kirja-ala on säilyttänyt perinteitään mutta myös uudistunut. 20 vuotta sitten emme osanneet arvata äänikirjojen merkitystä tai sitä, kuinka TikTok luo aivan uudenlaisia kirjailmiöitä ja innostaa nuoria lukijoita.

Kaiken kaikkiaan 120-vuotias liitto ja sen edustamat kirjakaupat ovat kulkeneet pitkän matkan. Sen aikana kirja on ollut kriisissä, kauppa murroksessa ja lukeminen uhattuna monet kerrat. Mutta silti: kirja on pysynyt, kirjakaupat ovat pysyneet eikä lukemistakaan ole vielä lopetettu. Maailma muuttuu, lukemisen muodot muuttuvat, kirjallisuus muuttuu, kaupankäynnin muodot muuttuvat, mutta silti perusasia pysyy: ihmisten halu ostaa, myydä ja lukea kirjoja. Mitä olisimmekaan ilman kirjoja ja kirjakauppoja – sitä on kysytty matkan varrella. Ja siihen kysymykseen on hyvä pysähtyä myös tulevaisuudessa.

Eläköön jokainen kirjakauppa!

Laura Karlsson,