VUODEN 2019 LIBRISTI ON KAISA KOSKI

Kaisa Koski Akateemisen kirjakaupan Turun myymälästä on valittu Vuoden libristiksi. Palkinnon myöntävät Libro ry, Kirjavälitys Oy ja Kirjakauppasäätiö. Libristi-nimeke edellyttää kirjakauppa-alan ammattitutkinnon suorittamista.

Vuoden libristiä valitessaan raati kiinnitti huomiota ehdokkaiden koulutukseen ja ammattitaitoon kirja-alalla, aktiivisuuteen omassa työssään ja Libro ry:n toiminnassa sekä esimerkilliseen kirjantuntemukseen.

Intohimoinen pitkän linjan ammattilainen

Libristi Kaisa Koski on työskennellyt Turun Akateemisessa kirjakaupassa vuodesta 1988. Uransa aikana kirjallisuuden monipuolisuus on tullut hänelle erittäin tutuksi, ja hän on vastannut mm. lasten- ja luontokirjoista. Tällä hetkellä Koski työskentelee libristinä ja visualistina. Pitkän kokemuksensa myötä Kaisa Koskella on selkeä näkemys alasta ja myös visio siitä, miten kirjakauppaa tulisi kehittää. Konsernin ylin johto arvostaa Kaisaa, ja on toimeenpannut hänen ideoitaan täytäntöön koko ketjun tasolla.

”Ei ole kirjaa, jonka sijaintia Kaisa ei tietäisi, ei ongelmaa, johon hänellä ei olisi ratkaisua. Järjestelmäosaaja, joka tarttuu tarvittaessa myös maalipensseliin. Persoona, joka ottaa asiat asioina ja jota on helppo lähestyä asiassa kuin asiassa, ammattilainen, joka suhtautuu työhönsä intohimolla”, kuvailevat Kaisa Kosken työtoverit hänen työotettaan.

Kaisa Koski lukee ahkerasti ja jakaa suosituksia niin kollegoille kuin asiakkailleen. Muita harrastuksia ovat mökkeily ja halonhakkuu.

Libristi on kirjakaupan kilpailuvaltti

Osaava ja ammattitaitoinen, työstään innostunut henkilökunta on kirjakaupan vastaus kovenevaan kilpailuun. Henkilökohtainen palvelu auttaa lukijaa löytämään juuri sen itselleen sopivan kirjan.

Kirjakaupan myyjien ammattitutkinto, libristitutkinto, on myynnin ammattitutkinto, jossa erikoistutaan kirjakauppa-alalle. Vuosittain uusia libristejä valmistuu noin 15, ja jokaisella on varma työpaikka kirjakaupassa. Kirjakauppa-ala panostaa henkilökunnan jatkuvaan kouluttamiseen. Perinteikäs tutkinto on tänä päivänäkin arvostettu, sillä muuttuva ympäristö ja kirjan uudet muodot asettavat osaamiselle yhä uusia vaatimuksia.

Vuoden 2019 libristi Kaisa Koski palkittiin kunniakirjalla, Libristin kirjapöllö-patsaalla sekä 1500 euron stipendillä. Palkinto jaettiin kirja-alan Toimialapäivässä Helsingissä 21.5.2019.

Laura Karlsson, Kirjakauppaliitto
laura.karlsson@kirjakauppaliitto.fi