TIETOKIRJAT KIINNOSTAVAT NYT SUOMALAISIA

Kirjamyynnin alkuvuosi on sujunut tietokirjallisuuden osalta positiivisissa merkeissä. Tietokirjojen myynti kasvoi tammi-maaliskuussa 2019 suurimmissa kirjakaupoissa ja kirjakauppaketjuissa 10,8 prosenttia edellisen vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna. Lasten- ja nuortenkirjallisuuden sekä pokkareiden myynti kasvoi toista prosenttia. Kaunokirjojen myynti puolestaan laski 13,5 % prosenttia. Kirjojen kokonaismyynti kasvoi tammi-maaliskuussa vajaan prosentin.

”Vaikka kaunokirjallisuuden myynnissä oli nyt laskua, esimerkiksi Minna Canthin juhlavuosi on näkynyt. Maaliskuun myydyin kotimainen kaunokirja oli Minna Rytisalon Minna C. ja myydyimpien kirjojen joukkoon nousi myös Suvi Aholan teos Mitä Minna Canth todella sanoi”, kertoo Kirjakauppaliiton toimitusjohtaja Laura Karlsson alkuvuoden myyntiluvuista.

Kaunokirjallisuuden listalla toiselle sijalle kipusi Vuoden johtolanka -palkittu Eva Franztin Kahdeksas neito. Käännetyssä kaunokirjallisuudessa alkuvuoden kirjauutuuksista ovat lukijoita kiinnostaneet mm. tutut viihde- ja jännityskirjailijat Lucinda Riley, Donna Leon ja Jojo Moyes.

Tietokirjallisuuden myynnissä kärkeä piti maaliskuussa Thomas Eriksonin Idiootit ympärilläni.

”Kirja on pysytellyt myydyimpien kirjojen joukossa jo pitkälle toista vuotta. Tämä on hyvä suoritus tietokirjalta”, arvioi Karlsson.

Tietokirjoista myös Michelle Obaman Minun tarinani sekä Kari Hotakaisen Kimi myyvät edelleen. Lasten- ja nuortenkirjojen myydyin teos on tubettaja Miklun Paras kirja ikinä.

Kirjan ja ruusun päivän juhlinta jatkuu koko viikon

Parhaillaan vietetään valtakunnallista lukuviikkoa. Kirjan ja ruusun päivänä 23.4. alkanut juhlinta jatkuu kirjakaupoissa sunnuntaihin 28.4. asti. Sen kunniaksi kampanjakirjakaupat jakavat monista lastenkirjoistaan ja paperituotteistaan tutun kuvittaja Mira Malliuksen uniikkeja kirjakasseja kaupanpäällisiksi yli 15 euron kirjaostoksesta. Lahjallaan kirjakaupat haluavat muistuttaa siitä, millainen merkitys on paikallisilla ja kirjallisuudelle omistautuneilla kirjakaupoilla.

Lähimmän kampanjakirjakaupan tiedot löytää Kirjan ja ruusun päivän virallisilta sivuilta osoitteesta www.kirjanjaruusunpaiva.fi/media

Mitä Suomi lukee -maaliskuun lista avautuu tästä linkistä.

Toimitusjohtaja Laura Karlsson,
laura.karlsson@kirjakauppaliitto.fi / 050 571 5511