Tammikuun Mitä Suomi lukee -listalla näkyy suomalaisten kiinnostus suuriin ilmiöihin

Venäjästä kertova kirjallisuus, sosiaalisesta mediasta nouseva kirjailijainnostus sekä kansainvälisesti noteerattu Prinssi Harryn elämäkerta olivat myyntilistojen suosikkeja.

Äänikirjojen puolella kotimaisen kaunokirjallisuuden ykkösenä oli viime vuoden suosikkiteos, Satu Rämön Hildur (WSOY, 2022). Käännetyn kaunokirjallisuuden kuunnelluin teos oli sosiaalisesta mediasta nostetta saanut Colleen Hooverin Se päättyy meihin (WSOY, 2022). Lasten- ja nuortenkirjallisuudessa suosiotaan ylläpiti listasijoituksella yksi Carl-Johan Forssén Ehrlinin Kani joka tahtoi nukahtaa (Otava, 2015). Kuunnelluissa tietokirjoissa ensimmäiseksi ylsi Antto Terraksen tositapahtumiin pohjautuva true crime -teos Verinen Venäjä 1 (Into Kustannus, 2023)

Painetun kirjallisuuden myydyimpänä kotimaisena kaunokirjana jatkoi Finlandia-voittaja Iida Rauman Hävitys (Siltala, 2022). Käännetyssä kaunokirjallisuudessa painettujen kärkipaikalla oli äänikirjojen listan tapaan Colleen Hooverin Se päättyy meihin. Lasten- ja nuortenkirjoissa myydyimmäksi ylsi Taina Sainion ja Nina Sajaniemen kirjoittama ja Inka Niskan kuvittama Nestori Neuroni ja hämmästyttävät aivot (PS-kustannus, 2023). Tietokirjoissa näkyi kansainvälisestikin noteerattu Prinssi Harryn elämäkerta Varamies (Otava, 2023).

Kirjakaupoissa nähtävissä piristymisen merkkejä

Digitaalisen kirjallisuuden myynti kasvoi viime vuoden aikana +10 % ja painetun kirjallisuuden kuluttajamyynti laski kirjakaupoissa -8,9 %. Tämän vuoden alussa myös painetun kirjan myynnissä on nähtävissä piristymisen merkkejä.

“Alkuvuoden osalta painetun kirjallisuuden myynti näyttää hyvältä niin kivijalassa kuin verkkokaupan puolella. Tammikuu oli meillä myynnillisesti viime vuoden vastaavaa aikaa parempi. Toki taustalla on vielä joitain koronarajoituksia sisältävä aika, mutta kehityksen suunta on positiivinen merkki”, kommentoi Kansallisen Kirjakaupan toimitusjohtaja Paula Palmroth.

Asiakkaat tuntuvat nyt hakevan kirjallisuutta useasta eri genrestä ja kevään uutuuksista odotetaan lisäpotkua myyntiin.

”Myynnillisesti alkuvuosi on lähtenyt suuressa kuvassa hyvin liikkeelle. Ilmiöt, jotka puhuttelevat suurta yleisöä, kuten sotakirjallisuus, menestyvät nyt. Keväällä ilmestyy vielä useita odotettuja uutuuksia, jotka innostavat varmasti kirjallisuuden ystäviä. Maaliskuussa ilmestyvästä Satu Rämön Hildurin jatko-osasta Rósa & Björk (WSOY, 2023) povaamme myyntimenestystä. Erityisesti poliittisten teosten ja elämäkertojen osalta odotamme huhtikuussa ilmestyvää Jenni Haukion Sinun tähtesi täällä – vuodet tasavallan presidentin puolisona (WSOY, 2023)”, kommentoi Akateemisen Kirjakaupan toimitusjohtaja Marjo Tuomikoski.

Mitä Suomi lukee -tilastot perustuvat kirjakauppojen myyntilukuihin kivijalka- ja verkkokaupoissa, lukuaikapalveluiden kuunnelluimpiin ja luetuimpiin kirjoihin sekä Lehtipisteen ja markettien myyntiin.

Tilastot kokoaa Kirjakauppaliitto ja niistä viestitään Instagramissa @mitasuomilukee -tilillä ja Facebookissa Suomen suurin lukupiiri -sivulla. Kaikkiin tilastoihin pääsee tutustumaan osoitteessa www.mitasuomilukee.fi