Syyslomasta lukuloma – kulttuuriministeri Saarikko tukee ajatusta

Koulujen syysloma julistetaan lukulomaksi, jolloin perheitä kannustetaan lukemaan yhdessä ja matkustamaan kirjan siivin. Hankkeen takana on Suomen kirja-alan järjestöt ja sitä tukee kulttuuriministeri Annika Saarikko. Lukuloma on osa Lukuliikettä, jossa tuetaan lasten ja nuorten sekä aikuisten lukemista ja lukuintoa. Syyslomaa vietetään kouluissa eri aikaan lokakuun loppupuolella.

Lukemisharrastus ja lukuinto ovat hyvinvointia lisääviä arvoja. Lukeminen avartaa maailmankuvaa, vähentää eriarvoisuutta ja auttaa ymmärtämään enemmän muita ihmisiä ja itseä. Tänä päivänä into lukemiseen ei kuitenkaan ole itsestäänselvyys. Perheiden vapaa-ajasta kilpailee yhä enemmän moni muu asia ja kirjaan tartutaan harvemmin. Lukemiseen ja lukutaitoon panostetaankin erilaisin valtakunnallisin hankkein ja kampanjoin entistä enemmän.

Suomen kirja-alan järjestöt ovat osaltaan tarttuneet toimeen lukemisharrastuksen lisäämiseksi ja luoneet hankkeen koulujen syysloman nimeämiseksi lukulomaksi. Tuore kulttuuriministeri Saarikko innostui ideasta ja twiittasikin heinäkuussa:

” Lukeminen on upea harrastus yksin tai yhdessä – matka uusiin maailmoihin. Juteltuani kirja-alan edustajien kanssa ehdotan: #lukuliike jatkukoon syysloman viettämisellä #lukuloma’na. Silloin on hyvää aikaa lueskella perheen ja kavereiden kanssa. #kirjat #lapset #nuoret #okmfi”

Lukuloma-hankkeen teemana on matkustaminen, jota lukeminen parhaillaan on. Nojatuolimatkoja menneisiin maailmoihin, sukelluksia päätähuimaaviin seikkailuihin, lentomatkoja tuntemattomiin galakseihin. Tai uppoutumista tieteen kiehtoviin saavutuksiin ja sankaritarinoihin. Matkat kirjan siivin ovat myös tasa-arvoisempi ja ekologisempi vaihtoehto perinteisille matkustamismuodoille.

Lukumatkalle pääsee lähikirjastoissa ja kirjakaupoissa, joissa kirja-alan ammattilaiset antavat lukuvinkkejä eri ikäisille lukijoille. Lukuloma-hankkeen verkkosivuston kautta pääsee tutustumaan Kirjasammon kokoamiin lukuvinkkeihin aikuisille ja nuorille lukijoille.

Mukana hankkeessa ovat Kirjailijaliitto, Kirjakauppaliitto, Kirjasampo, Lukukeskus, Lukuliike, Opetushallitus, Suomen Kirjastoseura, Suomen Kustannusyhdistys, Suomen Tietokirjailijat ja Äidinkielen opettajain liitto.

Hankkeen taustalla on Ruotsin menestyksekkäät kokemukset vastaavasta muutoksesta muutama vuosi sitten (Läslov.se). Lukuloma-hanke lanseerataan Turun kirjamessuilla 4.–6.10.2019.

www.lukuloma.fi

Lisätiedot: