Syysloma on lukuloma! -kampanja lanseerattiin Turun kirjamessuilla – kulttuuriministeri tukee kampanjaa

Koulujen syysloma nimetään lukulomaksi. Suomen kirja-alan järjestöjen luoma kampanja lanseerattiin Turun kirjamessuilla lauantaina 5. lokakuuta. Keskustelemassa olivat Suomen Kustannusyhdistyksen, Opetushallituksen Lukuliikkeen ja Lukukeskuksen edustajat.

Koulujen syysloma julistetaan lukulomaksi, jolloin perheitä kannustetaan lukemaan yhdessä. Lukuloman teemana on matkustaminen, jota lukeminen parhaillaan on. Matka kirjan siivin on myös tasa-arvoisempi ja ekologisempi vaihtoehto perinteisille matkustamismuodoille.

Kirja-alan ammattilaiset antavat lukuvinkkejä eri ikäisille lukijoille kirjakaupoissa ja lähikirjastoissa. Lukuloman verkkosivuston kautta pääsee tutustumaan Kirjasammon kokoamiin lukuvinkkeihin aikuisille ja nuorille lukijoille.

Huoli lukuinnon ja lukutaidon heikkenemisestä on synnyttänyt monia valtakunnallisia hankkeita ja kampanjoita. Myös Suomen kirja-alan järjestöt tarttuivat toimeen lukemisharrastuksen edistämiseksi ja loivat hankkeen koulujen syysloman nimeämisestä lukulomaksi. Taustalla vaikutti myös Ruotsin menestyksekkäät kokemukset vastaavasta muutoksesta muutama vuosi sitten (Läslov.se).

Viesti lukuloma-kampanjasta on jo levinnyt kouluihin. Savitaipaleen lukion opiskelija Inka Illukka suhtautuu tulevaan syyslomaan lukulomana innolla:

”Lukeminen on minulle seikkailua erilaisissa maailmoissa eri aikakausina. Sen vuoksi syysloman uusi nimi lukuloma vaikuttaa mahtavalta. Lomalla ei aina tarvitse konkreettisesti matkustaa paikasta toiseen, sillä matkanteko luonnistuu myös kirjojen avulla. Lukemalla pääsee matkustamaan niin ajassa kuin erilaisissa mielikuvitusmaailmoissakin.”

Monet opettajat odottavat tulevaa lukulomaa. Kouvolalainen lukion opettaja ja Äidinkielen opettajain liiton puheenjohtaja Sari Hyytiäinen iloitsee:

”On aivan mahtavaa, että pääsemme viettämään tulevan syysloman lukulomana. Ruotsissa lukuloma on jo otettu innostuneesti vastaan – uskon, että näin käy myös Suomessa! Olen iloinen, että Äidinkielen opettajain liitto on saanut olla mukana tuomassa lukulomaa meillekin. Hyvän kirjan siivin pääse uskomattomille matkoille, oppii uutta, tutustuu uudenlaisiin ihmisiin ja heidän elämäänsä. Viikon aikana ehtii jo moneen reissuun. Hypätään kaikki kirjojen matkaan!”

Kampanjan takana on Suomen kirja-alan järjestöt ja sitä tukee kulttuuriministeri Hanna Kosonen. Lukuloma on osa Opetushallituksen Lukuliikettä, joka tukee lasten ja nuorten sekä aikuisten lukemista ja lukuintoa. Syyslomaa vietetään kouluissa eri aikaan lokakuun loppupuolella.

Mukana lukuloma-kampanjassa ovat Finlands svenska författareförening, Kirjailijaliitto, Kirjakauppaliitto, Kirjasampo, Lastenkirjainstituutti, Lukukeskus, Lukuliike, Suomen Kirjastoseura, Suomen Kirjasäätiö, Suomen Kustannusyhdistys, Suomen Tietokirjailijat ja Äidinkielen opettajain liitto.

www.lukuloma.fi

Lisätiedot: