Mitä Suomi lukee: Kaksi kotimaisen kaunokirjallisuuden sarjaa hallitsi helmikuun äänikirjamyyntejä

Helmikuussa kuunneltiin historiaan sidottua fiktiota ja luettiin talven menestyjiä.

”Historiaan sijoittuva fiktio on kirjallisuudessa nyt varsin muodikasta”, toteaa BookBeat Suomen Director Business Development Sari Forsström.

Äänikirjojen myyntilistoilla tämä näkyy vahvasti. Kotimaisen kaunokirjallisuuden top20-listalta seitsemän sijaa on kahden kyseisen teeman mukaisen kirjasarjan hallussa.

Menneinä vuosikymmeninä julkaistu Anna-Lisa Mestertonin, Carl Mestertonin, Enni Mustosen ja Jussi-Pekka Aukion Hovimäki-sarja (Otava) elää nyt uutta kierrosta äänikirjoina. Teoksista neljä löytyy listalta.

”Hovimäki oli aikoinaan tosi suosittu tv-sarja ja monet varmasti muistavat sen ja sarjan brändin vieläkin. Toisaalta sarjan tapahtumat eivät ole niin tuoreessa muistissa, että on varmasti ollut mukava kuunnella kirjat nyt”, kommentoi Forsström kirjojen suosiota.

Kolme sijoitusta listalta ottaa Ann-Christin Antellin Puuvillatehdas-sarjan (Gummerus) teokset.

Antellin sarjan uusin teos Puuvillatehtaan kilpailija (Gummerus, 2022) päätyi ensimmäiselle sijalle myös painetussa kotimaisessa kaunokirjallisuudessa. Muut kärkikolmikossa olivat menneiltä kuukausilta tuttuja menestyjiä, toisena Satu Rämön Hildur (WSOY, 2022) ja kolmantena Finlandia-voittaja Iida Rauman Hävitys-tapauskertomus (Siltala, 2022). Tämän vuoden Runeberg-palkinnon voittaja Marja Kyllösen Vainajaiset (Teos, 2022) sijoittui sijalle 8.

Helmikuun kaikkien formaattien koontilistan myydyin teos oli Kari Hautamäen Nyt sinä kuolet (Deadline Kustannus, 2023), toiseksi myydyin oli Paula Norosen Hurjan hullut sadut (Otava, 2023) ja kolmantena Colleen Hooverin Se päättyy meihin (WSOY, 2023).

Mitä Suomi lukee -tilastot perustuvat kirjakauppojen myyntilukuihin kivijalka- ja verkkokaupoissa, lukuaikapalveluiden kuunnelluimpiin ja luetuimpiin kirjoihin sekä Lehtipisteen ja markettien myyntiin.

Tilastot kokoaa Kirjakauppaliitto ja niistä viestitään Instagramissa @mitasuomilukee -tilillä ja Facebookissa Suomen suurin lukupiiri -sivulla. Kaikkiin tilastoihin pääsee tutustumaan osoitteessa www.mitasuomilukee.fi.

Laura Karlsson, toimitusjohtaja, Kirjakauppaliitto
laura.karlsson@kirjakauppaliitto.fi, p. 050 571 5511