Kirjan ja ruusun päivää juhlitaan viikonloppuna – Kirjakaupat jakavat Roope Lipastin teosta perjantaista sunnuntaihin

Kuluvalla viikolla on vietetty lukuviikkoa, joka huipentuu sunnuntaina 23.4. kansainväliseen Kirjan ja ruusun päivään. Osana lukemisen juhlaa kirjakaupat jakavat Roope Lipastin kirjoittamaa nimikkoteosta Elovena-tyttö. Kirjailija esiintyy yleisölle Helsingissä ja Turussa.

Kirjakaupat jakavat nimikkokirjailijalta tilaamaansa erikoisteosta tänä vuonna kolmen päivän ajan – perjantaista sunnuntaihin. Kirja ei ole rahalla ostettavissa, eikä sitä ole saatavilla enää Kirjan ja ruusun päivän jälkeen.

Tänä vuonna juhlakirjan aiheena on satavuotias Suomi ja suomalaisuus sekä tapamme kohdata toiseus – huumorin ja itseironian värittäminä.

”Tilaus kuului, että kirjoita tietokirja. Mutta sitten tarina otti vallan. Lopputuloksena syntyi tarina kadonnutta rakkauttaan etsivästä Jussufista ja naapurista, joka lähtee hänen kanssaan huvittavalle matkalle Suomeen ja suomalaisuuteen”, kertoo Lipasti teoksestaan.

Kirjassa taloyhtiöön muuttaa uusi naapuri. Ulkomaalainen. Osa asukkaista ottaa uuden naapurin ilolla vastaan, osa vastustaa ankarasti. Pekka päättää auttaa tulijaa sopeutumaan Suomeen sekä löytämään kadonneen suomalaisnaisen, joka on kaunis kuin elovenatyttö.

”Miettiessäni suomalaisuutta tajusin, että usein joku muu näkee suomalaisuuden ilmentymät paljon rikkaammin kuin me itse. Siitä syntyi päähenkilö Jussuf, joka sopi hyvin tällaiseen kuohuvaan maailmanaikaan. Jussufin ja Pekan yhteisen taipaleen myötä on helppo myös kuvata humoristisesti sekä tapojamme että sitä, miten eri tavoin vieraat kohtaamme”, valottaa Lipasti tarinan syntyä.

Lipastin mukaan hän halusi myös muistuttaa meitä siitä, miten hyvin asiamme Suomessa ovat.

”En ota kantaa päivän politiikkaan, mutta tuhkansirottelijoiden ja mielensäpahoittajien ristitulessa meidän on hyvä muistaa, miten rikkaassa, vakaassa ja huolehtivassakin maassa elämme – siis globaalisti vertaillen. Meillä on paljon asioita, joista on syytä iloita ja pitää huolta yhdessä”, Lipasti muistuttaa.

Kirjan ja ruusun päivän juhlateokset tarjoaa kotimaiset kirjakaupat

Roope Lipastin kirjoittamaa ja Karoliina Korhosen kuvittamaa teosta jaetaan kirjakaupoissa kaupanpäällisenä kaikille vähintään 15 eurolla kirjoja ostaville ja vain perjantaista sunnuntaihin 21.-23.4.2017.

Aiemmin Kirjan ja ruusun päivän erikoisteokset ovat kirjoittaneet Tuomas Kyrö, Jari Tervo, Anna-Leena Härkönen, Kari Hotakainen ja Ronja Salmi. Erikoislaatuisuutensa vuoksi kirjoista on tullut keräilykappaleita, joita on jaettu vuosittain kymmeniä tuhansia kappaleita.

Roope Lipasti on suosittu kirjailija ja kolumnisti, joka on viihdyttänyt lukijoita jo vuosikymmenen ajan. Hänen tunnetuimpia teoksiaan ovat mm. Rajanaapuri, Linnanjuhlat, Viimeiset polttarit sekä palkittu Viikinki-trilogia. Lipastin kirjoja on käännetty saksaksi, ranskaksi, italiaksi ja tanskaksi.

Lipasti on haastateltavana yleisön edessä perjantaina 21.4. Helsingin Akateemisessa Kirjakaupassa klo 17.30 alkaen, lauantaina 22.4. Helsingin Aleksanterinkadun Suomalaisessa Kirjakaupassa klo 12.00 alkaen ja Turun Pienessä Kirjapuodissa klo 16.00 alkaen sekä sunnuntaina 23.4. Turun Akateemisessa Kirjakaupassa klo 13.00 alkaen.

Ironisen tarinan itseoikeutettuna kuvittajana on Finnish Nightmares -sarjakuvistaan tunnetuksi tullut Karoliina Korhonen. Nettimeeminä alkanut Karoliina Korhosen Finnish Nightmares -on keikkunut Mitä Suomi lukee -listan kärkipäässä useita kuukausia.

Kirjan ja ruusun päivää on vietetty vuodesta 1926 barcelonalaisen kirjakauppiaan aloitteesta. Kauppiaan ajatus oli, että juhlapäivänä miehet antaisivat naisille ruusuja ja naiset miehille kirjoja. Vuosikymmenten saatossa juhlapäivä yleistyi eri maissa lukemisen merkkipäiväksi. Vuonna 1995 UNESCO julisti päivän kansainväliseksi kirjan ja tekijänoikeuden päiväksi. ”Kirjat ansaitsevat erityisen päivänsä, jolloin niitä juhlitaan vapauden, yhteenkuuluvuuden ja rauhan symboleina”, sen julistus kuului.

”Aiemmin Kirjan ja ruusun päivää vietettiin Suomessakin kansainväliseen tapaan paljon ulkoilmassa. Mutta liian monen kirjaimellisesti kolean kokemuksen jälkeen juhlat päätettiin viedä sisätiloihin, kirjakauppoihin, jokunen vuosi sitten. Samalla aloimme tilata suomalaisilta kirjailijoilta tällaista juhlakirjaa ja jakaa sitä lukemisen ystäville. Sillä kirjakauppiaat kannustavat suomalaisia lukemisen pariin ja muistuttavat omasta roolistaan kulttuuriperinteen välittäjinä”, kertoo Kirjakauppaliiton toimitusjohtaja Laura Karlsson.

Laura Karlsson
toimitusjohtaja, Kirjakauppaliitto
laura.karlsson@kirjakauppaliitto.fi

Haastattelupyynnöt Lipastille

Esa Luoto
tiedottaja, Kirjan ja ruusun päivä
esa.luoto@ingressi.fi

www.kirjanjaruusunpaiva.fi -sivulta löytyy tietoa Kirjan ja ruusun päivästä, juhlakirjan tekijöistä sekä mukana olevat kirjakaupat.

www.kirjanjaruusunpaiva.fi/media -sivuilla ovat toimittajien käyttöön kuvamateriaalia juhlakirjasta.

Kirjakauppaliitto (www.kirjakauppaliitto.fi) on yli 110-vuotias kirja- ja paperikauppojen järjestö. Kirjakauppaliitto tarjoaa jäsenilleen neuvonta-, koulutus- ja tietopalveluja sekä toimii suomalaisten lukemisharrastuksen parhaaksi.