Kiitos kirjasta

Mitali

Palkintomitalin on suunnitellut mitalitaiteilija Olof Eriksson vuonna 1966. Pronssisen, halkaisijaltaan 8 cm:n mitalin aiheena on lumikide. Mitalin kääntöpuolella on latinankielinen teksti: Bibliothecarii Bibliopolae Finlandiae Libro Lecto Nvmmvm Grata Mente Dono Dedervnt - Kirjan luettuaan Suomen kirjasto- ja kirjakauppaväki myönsi tämän mitalin kiitollisin mielin.

KIITOS KIRJASTA -TUNNUSTUSPALKINNON SÄÄNNÖT

• Maamme kirjaväki, johon tässä lukeutuvat Kirjakauppaliitto ry, Libro ry ja Suomen kirjastoseura ry, jakaa Kiitos kirjasta -nimisen tunnustuspalkinnon.
  • Palkinnolla kirja-alan ammattilaiset osoittavat kiitollisuuttaan kotimaiselle kirjailijalle, jonka edellisenä vuonna Suomessa ilmestynyt kaunokirjallinen tai kaunokirjallisia keinoja käyttävä teos on ollut erityisesti virikkeitä antava. Samaa kirjailijaa ei ilman erityisiä perusteita palkita kahdesti.
  • Palkinnon tarkoituksena on myös edistää kirja-alan ammattilaisten omakohtaista kirjallisuuden arviointia sekä osoittaa maamme kirjailijakunnalle, minkälaisia teoksia arvostavat lukijat, jotka työssään esittelevät kirjallisuutta.
  • Saadakseen selville kirjakaupoissa ja kirjastoissa työskentelevien mielipiteet palkinnon jakavat yhdistykset järjestävät äänestyksen. Palkintolautakunta valitsee voittajan eniten ääniä saaneiden kirjojen joukosta.
  • Palkintolautakuntaan kukin yhdistys valitsee vuodeksi 1-2 edustajaa. Yhdistykset kutsuvat palkintolautakunnan koolle vuorovuosina seuraavassa järjestyksessä: Suomen kirjastoseura ry, Libro ry ja Kirjakauppaliitto ry. Lautakunnan puheenjohtajana toimii järjestelyvuorossa olevan yhdistyksen edustaja.
  • Palkinto, joka on mitali kunniakirjoineen, luovutetaan voittajalle yhdistysten sopivaksi katsomana ajankohtana. Vuorossa oleva yhdistys huolehtii järjestelyistä ja järjestelykuluista.

KIITOS KIRJASTA -PALKITUT