KIPA kirjakaupat 40 vuotta!

Kotimainen pienyrittäjien kirjakauppaketju KIPA viettää 40-vuotisen taipaleensa juhlavuotta. Läpi historian KIPA kirjakauppoja on yhdistänyt niiden erilaisuus – jokaisella kirjakauppiaalla on mahdollisuus luoda uniikki ja omannäköinen myymälä. Kirjakauppojen välisellä yhteistyöllä saadaan kuitenkin voimaa ja apua arjen pyörittämiseen ja markkinointiin.

KIPA tuottaa kauppiaiden arkea helpottamaan yhteisiä materiaaleja, apuvälineitä ja sopimuksia, mutta niiden rinnalla kaupoilla ja kauppiailla on ollut lupa toteuttaa täysin omannäköistä tekemistä ja markkinointia. Se on ollut KIPA kirjakauppojen perusperiaate osuuskunnan perustamisesta saakka, ja kirjakauppojen toivotaan olevan persoonallisia myös tulevaisuudessa.

-Kauppiasjäsenet ovat itse sisällöntuottajia ja tärkeä osa ketjumarkkinoinnin toimia. Toimitusjohtajana tarkoituksenani on helpottaa kauppiaiden työtä. Teen sopimuksia kustantajien kanssa ja olen kaikin tavoin kauppiaiden apuna, kuvailee KIPA kirjakauppojen toimitusjohtaja Sari Laurikko.

Juhlallisuudet näkyvät KIPA kirjakaupoissa koko vuoden. Juhlan kunniaksi kauppiaat ovat järjestäneet syntymäpäiväkahvituksia lukuisissa KIPA kirjakaupoissa. Myös markkinointimateriaalit on päivitetty juhlavuoteen sopivaksi. Juhlavuosimateriaaleissa seikkailee KIPA kirjakauppojen oma maskotti, Sipi-lintu, joka on tärkeä elementti KIPA kirjakaupoille aina, myös juhlavuoden ulkopuolella. Sipi-linnun on tarkoitus luoda hyvää tunnelmaa ja mieltä kirjakauppoihin.

Elämyksellisiä ja uniikkeja kirjakauppoja

Läpi KIPA kirjakauppojen historian kauppiaat ovat saaneet vapauden luoda kaupoista persoonallisia ja uniikkeja konsepteja. Hyvänä esimerkkinä omien unelmien ja visioiden toteuttamisesta on Laura Kekkosen Kiuruvedellä sijaitseva kirjakauppa, jonka yhteyteen kirjakauppias toteutti haaveilemansa kahvilan. Kekkonen on toisen polven kirjakauppayrittäjä, joka päätyi alalle sattumalta.

-En ajatellut nuorena, että ryhdyn kirjakauppiaaksi äitini jalanjäljissä. Kouluttauduin täysin toiselle alalle, mutta allergiat tulivat uran tielle. Sattumukset ovat osoittaneet suuntaa, mutta se on vain hyvä. Tällä hetkellä koen, että tämän oli tarkoitettu menevän juuri näin.

Idea kahvilasta kirjakaupan yhteydessä oli Kekkoselle vuosien unelma, jonka hän toteutti kesällä 2023 asiakkaiden kannustuksesta rohkaistuen.

-Kahvila ja kirjakauppa ovat toimineet yhdessä paremmin kuin uskalsin toivoakaan. Molemmat saavat asiakkaita kummankin palvelun pariin, ja yhdessä kirjakauppa ja kahvila luovat erityistä kiireettömyyden tuntua tilaan.

Kaksi hyvin erilaista liiketoiminnan muotoa pitävät Kekkosen arjen monipuolisena. Kahvilan perustaminen muutti kirjakauppiaan arkea huomattavasti. Kekkonen valmistelee vitriinin tuotteet itse, joten aamut alkavat huomattavasti aikaisemmin kuin ennen. Työpäivän aikana hän leipoo, siivoaa, hoitaa tilauksia ja tietysti palvelee asiakkaita sekä kirjakaupan että kahvilan puolella. Työpäivät ovat usein pitkiä mutta palkitsevia.

-Parasta kirjakauppiaana on asiakaspalvelu ja ihanat asiakkaat. Kuulen asiakkailtani usein kiitosta ihanasta kaupasta ja siitä, että ylläpidän palvelua pienellä paikkakunnalla. Tätä on kuvailtu kaikkien kiuruvetisten yhteiseksi olohuoneeksi, ja se tuntuu erityisen mukavalta kehulta, iloitsee Kekkonen.

-Emme halua olla tylsiä ja steriilejä vaan luoda tunne-elämyksiä asiakkaalle. KIPAt ovat elämyskirjakauppoja, jossa kirjan voi aistia: tuntea ja haistaa, täydentää Laurikko.

Kirjakauppaliitto onnittelee KIPA kirjakauppoja ja sen kaikkia kirjakauppiaita ja toivottaa menestystä myös tuleville vuosikymmenille!