Kiitos kirjasta -palkinto Satu Vasantolalle

Kiitos kirjasta -mitali myönnettiin vuonna 2019 Satu Vasantolalle teoksesta En palaa koskaan takaisin, luulen.

Palkinto jaettiin lauantaina 27.4.2019 klo 14.00 Keskustakirjasto Oodissa Helsingissä. Palkintolautakunnan perustelut:

Satu Vasantolan romaani En palaa koskaan takaisin, luulen on voimakas sukutarina rakkaudesta, vihasta, lähtemisestä ja palaamisesta. Se osoittaa hienosti, kuinka menneisyys elää meissä jokaisessa ja kuinka eri tavalla me katsomme samaa maailmaa.

Kirja kertoo erään pohjalaisen suvun tarinan iloineen ja suruineen. Eritoten suvun matriarkka Martta on hieno hahmo, joka ei katkeroidu kohtaamistaan ongelmista, vaan viisastuu entisestään. Vaikka elämä murjoo, sisulla mennään eteenpäin ja perheestä pidetään huolta parhaalla mahdollisella tavalla.

Tarina liikkuu hallitusti eri ajoissa ja paikoissa. Niin Irakista tulleella Fatimalla kuin Suomessa eläneillä Martalla, Johannalla ja Susannalla on hyvin samanlaisia kokemuksia naisina, vaikka lähtömaat ovatkin erilaiset. Henkilöhahmot jäävät mieleen niin, että lukemista on sulateltava, ennen kuin pystyy tarttumaan seuraavaan kirjaan.

Vasantolan ajankohtainen ja samalla ajaton aihe ja kerronta vakuuttavat ja ihastuttavat. En palaa koskaan takaisin, luulen on erittäin taidokas ja hallittu esikoisromaani, jonka monikerroksinen tarina palkitsee lukijansa upeasti.

Kiitos kirjasta -palkinnon perustajat ja jakajat ovat Kirjakauppaliitto ry, Libro ry ja Suomen kirjastoseura ry. Ensimmäinen Kiitos kirjasta -palkinto jaettiin vuonna 1948. Palkinto on tunnustuspalkinto, joka käsittää mitalin ja kunniakirjan. Se luovutetaan kotimaiselle kirjailijalle, jonka edellisenä vuonna ilmestynyt suomen- tai ruotsinkielinen kaunokirjallisuuteen kuuluva teos on ollut erityisen virikkeitä antava.

Palkinnon tarkoituksena on edistää kirja-alan ammattilaisten omakohtaista kirjallisuuden arviointia ja osoittaa maamme kirjailijakunnalle, minkälaisia teoksia arvostavat lukijat, jotka työssään esittelevät kirjallisuutta.

Lisätietoa palkinnosta ja aiemmin palkitut: https://kirjakauppaliitto.fi/kirja-ala-suomessa/kiitos-kirjasta-palkitut/

Kirjakauppaliitto ry
toimitusjohtaja Laura Karlsson