Dekkari kuuluu kesään

Dekkarit kuuluvat edelleen suomalaisten lukijoiden suosikkeihin. Kirjakaupat huomioivat rikoskirjallisuuden pitkään jatkunutta menestystä viettämällä valtakunnallista Dekkariviikkoa 8.–14.6.2020.

Kesä ja dekkarit kuuluvat erottamattomasti yhteen. Dekkareita ja jännityskirjallisuutta myydään hyvin ympäri vuoden, mutta erityisen kysyttyjä ne ovat kesäkuukausina. Vuonna 2019 julkistetun Suomi lukee -tutkimuksen mukaan 28 prosenttia suomalaisista ilmoitti lukeneensa dekkareita. Vuonna 2013 vastaava luku oli 21 prosenttia.

Tämän kesän kotimaisia suosikkeja ovat Reijo Mäen Soopeli, Seppo Jokisen Pisara veressä sekä Jarkko Sipilän Syy tappaa. Suomalaisten jo pitkään suosimista jännityskirjailijoista uuden teoksen ovat kevään aikana julkaisseet muun muassa Donna Leon (Anteeksiannon houkutus) ja Clive Cussler (Kelttien valtakunta). Skandidekkareiden suosio ei sekään osoita hiipumisen merkkejä. Niiden tarjonta on runsasta, ja kysyntää riittää. Suosittu on ollut esimerkiksi vasta ilmestynyt Camilla Läckbergin Hopeasiivet. Alkukesän kuumia uusia dekkarinimiä on Elina Backman (Kun kuningas kuolee). Syksyllä ilmiöksi nousseille true crime -teoksille löytyy edelleen kysyntää.

”Rikoskirjallisuuden kirjosta jokaiselle löytyy varmasti mielekästä luettavaa, kestosuosikeilta ja uusilta tulijoilta. Dekkarivalikoimasta löytyy sopivaa lukemista myös lapsille ja nuorille. Laajan valikoiman kirjakaupoissa ammattitaitoiset myyjät auttavat mielellään löytämään sopivaa luettavaa”, toteaa Karlsson.

Dekkariviikon aikana kirjakaupat nostavat myymälöissään ja verkkokaupoissaan esille tämän suositun kirjallisuudenlajin, ja tuovat esille sekä kevään uutuuksia että jo pokkareiksi ehtineitä suosikkeja. Dekkariviikkoa vietetään nyt seitsemättä kertaa.

Linkit:

Dekkariviikon materiaali