Ajankohtaiset ilmiöt ja kirjasarjat houkuttelevat lukemaan

Helmikuussa Suomen myydyimpien teoksien kärkikolmikko päivittyi. Tuoreiden teoksien lisäksi myydyimpien kirjojen joukkoon pääsivät teokset, jotka ovat ilmestyneet vuosia tai vuosikymmeniä sitten, mutta ovat jälleen ajankohtaisia.

Helmikuussa Mitä Suomi lukee -listan kärkeen nousivat tuoreet teokset. Helmikuussa 2023 kaikkia kirjaformaatteja- ja generejä tarkasteltaessa myydyin teos Suomessa oli Anna Janssonin Kuolleiden kutsu (Gummerus, 2024) ja toisena Johanna Aatsalon Paljastus. Tarina dopinguutisesta ja toimittajasta, joka haluttiin vaientaa (WSOY, 2024). Listan kolmatta sijaa piti Sinikka ja Tiina Nopolan Heinähattu, Vilttitossu ja kana (Tammi, 2019).

Kirjasarjat näkyvät listalla

Helmikuun myydyimpien kirjojen joukosta voi huomata useita saman kirjailijan teoksia ja kirjasarjoja. Sinikka ja Tiina Nopolan Heinähattu ja Vilttitossu -kirjasarjan (Tammi) useampi teos on noussut lasten ja nuorten äänikirjojen listalle. Satu Rämön Hildur-sarjan (WSOY) teokset Hildur (2022) sekä Jacob (2023) pitävät molemmat edelleen pintansa listoilla ja myös Kale Puontin Pasilan myrkky -dekkarisarjan (Bazar) teokset Milo (2021), Aribo (2022), Saarni (2021), Fadi (2023), Manni (2020) ja Joni (2024) ovat kaikki kotimaisen kaunokirjallisuuden myydyimpien teoksien listalla.

Ajankohtaiset teemat innostavat lukemaan

Tuoreiden teoksien lisäksi ajankohtaiset populaarikulttuurin ilmiöt ja politiikan tapahtumat vaikuttivat myös siihen, mitä suomalaiset lukivat helmikuussa. Alkuvuodesta 2024 ilmestynyt ja jo 2020-luvun katsotuin kotimainen elokuva Myrskyluodon Maija on innostanut myös kirjallisuuden pariin, sillä Anni Blomqvistin Tie Myrskyluodolle (Gummerus, alkuperäinen julkaisuvuosi 1974) on noussut kotimaisen kaunokirjallisuuden listalla sijalle 9 ja Luoto meressä (Gummerus, alkuperäinen julkaisuvuosi 1975) sijalle 16 kun tarkastellaan kaikkia formaatteja. Myös alkuvuodesta ilmestynyt Heinähattu, Vilttitossu ja Kana -elokuva sai tarttumaan samaa nimeä kantavaan kirjaan.

Lisäksi alkuvuodesta käydyt presidentinvaalit voi havaita suomalaisten kirjallisuuden kuluttamisessa. Jenni Haukion Sinun tähtesi täällä (WSOY, 2023) oli painetun tietokirjallisuuden kärjessä ja Alexander Stubbin sekä Karo Hämäläisen Alex (Otava, 2017) nousi tietokirjoissa listan sijalle kuusi kaikki formaatit huomioiden.

Mitä Suomi lukee -tilastot perustuvat kirjakauppojen myyntilukuihin kivijalka- ja verkkokaupoissa, lukuaikapalveluiden kuunnelluimpiin ja luetuimpiin kirjoihin sekä Lehtipisteen ja markettien myyntiin.

Tilastot kokoaa Kirjakauppaliitto ja niistä viestitään Instagramissa @mitasuomilukee -tilillä ja Facebookissa Mitä Suomi lukee -sivulla. Kaikkiin tilastoihin pääsee tutustumaan osoitteessa www.mitasuomilukee.fi.

Laura Karlsson, toimitusjohtaja, Kirjakauppaliitto
050 571 5511, laura.karlsson@kirjakauppaliitto.fi