LEHDISTÖTIEDOTE
Julkaisuvapaa 27.1.2015 klo 11.15

Kirjavuosi 2014

Lasten- ja nuortenkirjojen myynti kääntyi kasvuun

Lasten- ja nuortenkirjojen myynti kasvoi vuonna 2014 noin 2 % kertovat Suomen Kustannusyhdistyksen ja Kirjakauppaliiton myyntitilastot. Kotimaisen lasten- ja nuortenkirjojen myyntilistan kärkisijaa pitää Mauri Kunnaksen Herra Hakkarainen harrastaa ja käännetyn puolella ykkössijalla on elokuvanakin nähty John Greenin Tähtiin kirjoitettu virhe.

Vaikka tietokirjojen kokonaismyyntimyynti laskikin 7 %, osoitti Top10-kärkikirjan 34 prosentin kappalemääräisen myynnin kasvu, että laadukkaalla ja mielenkiintoisella tietokirjallisuudella on edelleen runsaasti kysyntää. Yllätyksenä ei voida pitää, että vuoden myydyin tietokirja - ja samalla koko vuoden myydyin kirja - oli Ari Mennanderin Teemu.

Talouden yleinen tilanne ja kysynnän heikko taso purivat kirjamyynnissä erityisesti kaunokirjallisuuteen, ja kaunokirjojen myynti laski noin 10 %. Erityisen haasteellinen vuosi 2014 oli käännetylle kaunokirjallisuudelle. Vuoden myydyin kaunokirja oli Finlandia-voittaja Jussi Valtosen teos He eivät tiedä mitä tekivät, jonka kokonaismyynti oli lähes 74 000 kappaletta, mikä on yli 10 000 kappaletta enemmän kuin edellisen vuoden suosituimman kirjan myynti. Kaunokirjavuoden erityispiirteenä voidaan pitää myös useita laadukkaita esikoiskirjoja, joista kaksi nousi jopa Finlandia-ehdokkaiksi.

Sähkökirjojen tulo antaa edelleen odottaa itseään. Kokonaismyynnistä sähkökirjojen osuus Suomessa on alle 1 %. Sähkökirjoja rasittaa 24 % arvonlisävero mutta myös printtikirjojen verotus Suomessa on Eurooppalaisittain korkealla tasolla, mikä osaltaan vaikuttaa kysyntään.

Kirjojen kokonaismyynti laski viime vuonna 8 %. Myyntikanavista kirjakauppa vahvisti asemiaan ja erityisesti verkkokirjakaupat pärjäsivät hyvin. Kirja-ala uskoo, että myynnin lasku kuvastaa talouden yleistä tilaa, koska lukemisharrastuksen osalta ei Suomessa ole nähtävissä vähenemistä.

Lisätietoja:

Kirjakauppaliitto, toimitusjohtaja Katriina Jaakkola