Vankina Thaimaassa kiilasi myydyimpien kirjojen kärkeen toukokuussa

Kirjavuosi 2024 on täydessä vauhdissa. Toukokuussa suomalaiset tarttuivat uutuuksiin ja teoksiin, jotka käsittelevät yhteiskunnassa laajemminkin puhuttavia teemoja.

Kati Pukin ja Tomi Långstedtin Vankina Thaimaassa (WSOY, 2024) oli toukokuussa kaikki genret huomioon ottaen listaykkönen myydyimmissä kirjoissa. Toista sijaa piti Tommi Kinnusen Kaarna (WSOY, 2024) ja kolmantena listalla oli Seppo Jokisen Satuttamisten summa (Kultosaari 2024). Painettujen tietokirjojen ensimmäisellä sijalla oli Anna-Riikka Carlsonin Rakas Eeva Kilpi (WSOY, 2024).

Myös äitienpäivä näkyi listoilla esimerkiksi Äiti. Kerro minulle (WSOY 2018) ja Isoäiti. Kerro minulle (WSOY 2018) -teoksien nousuna listoille.

Yhteiskunnan tilanne ja ajankohtaiset keskustelut heijastuvat kirjamyyntiin

Toukokuussa erityisesti tietokirjoissa näkyi, että yhteiskunnan tilanne niin Suomessa kuin maailmalla kiinnostaa. Sekä Jessikka Aron Putinin maailmansota (Johnny Kniga, 2024) että Marcus Lindqvistin Sotilas nro 13 (Kustantamo S&S, 2024) käsittelevät tämänhetkisiä konflikteja.

Aktiivisesti suomalaisissa eri medioissa käyty keskustelu huumeista näkyi myös mielenkiintona aihetta käsittelevää kirjallisuutta kohtaan. Tietokirjoja tarkasteltaessa listan ensimmäisellä sijalla olevan Vankina Thaimaassa -teoksen tarinaan liittyy huumekauppa, ja lisäksi listalle nousi Elise Pietarilan ja Omos ”Opa” Okohin Huumekaupan alkeet (CrimeTime 2024) sekä Timo Lehtosen Huumepoliisin matkassa (Readme.fi, 2024).

True crime on kiinnostanut jo pidempään niin podcasteissa kuin televisiosarjoissakin, ja kiinnostus näkyi myös toukokuun kirjojen myyntitilastoissa. Suomalaista rikoshistoriaa käsitellään esimerkiksi Marko Niemen Kirkkonummen kolmoissurma (Minerva 2024) sekä Milla Ollikaisen ja Juha Mannerin Ulvilan surma (Into Kustannus, 2024) -teoksissa. Molemmat teokset nousivat tietokirjojen myydyimpien teoksien listalle.

Mitä Suomi lukee -tilastot perustuvat kirjakauppojen myyntilukuihin kivijalka- ja verkkokaupoissa, lukuaikapalveluiden kuunnelluimpiin ja luetuimpiin kirjoihin sekä Lehtipisteen ja markettien myyntiin.

Tilastot kokoaa Kirjakauppaliitto ja niistä viestitään Instagramissa @mitasuomilukee -tilillä ja Facebookissa Mitä Suomi lukee -sivulla. Kaikkiin tilastoihin pääsee tutustumaan osoitteessa www.mitasuomilukee.fi

Lisätietoja

Laura Karlsson, toimitusjohtaja, Kirjakauppaliitto 050 571 5511, laura.karlsson@kirjakauppaliitto.fi

Kirjakauppaliitto (www.kirjakauppaliitto.fi) on 120-vuotias kirja- ja paperikauppojen järjestö. Kirjakauppaliitto tarjoaa jäsenilleen neuvonta-, koulutus- ja tietopalveluja sekä edistää lukemista.