Mitä Suomi lukee -lista kertoo Suomen myydyimmät kirjat

Toukokuun myydyin teos on Lucinda Rileyn kirjasarjan päätösosa. Jenni Haukion odotettu teos kohosi myös listalle.

Mitä Suomi lukee -listan sijalle yksi nousi toukokuun uutuuskirja Lucinda Rileyn Atlas, Papa Saltin tarina (WSOY, 2023). Teos on päätösosa suursuosion saaneelle Seitsemän sisarta -sarjalle. Sijalla kaksi listalla on Enni Mustosen Kasvattitytär (Otava, 2023) ja sijalla kolme Elina Hirvosen Katri Helena – Laulaja (Johny Kniga, 2023).

Jenni Haukion suurta kiinnostusta herättänyt Sinun tähtesi täällä – Vuodet tasavallan presidentin puolisona (WSOY, 2023) yltää toukokuun 10. myydyimmäksi teokseksi. Sijoitus on poikkeuksellinen, sillä kirja ilmestyi vasta 29.5.

Kesällä innostutaan dekkareista

Tämä viikko on omistettu dekkareille, kun kirjakaupoissa vietetään 10. kertaa Dekkariviikkoa. Dekkariviikon tavoitteena on kannustaa ihmisiä lukemaan dekkarikirjallisuutta ja tutustumaan sen monimuotoisuuteen.

“Dekkarikirjallisuuden monimuotoisuus ja laaja skaala alalajeja tekevät siitä houkuttelevan lukijalle. Rikosromaanit, psykologiset trillerit, historialliset mysteerit ja salapoliisitarinat tarjoavat erilaisia näkökulmia ja lukukokemuksia. Dekkarit voivat tarjota ainutlaatuisen yhdistelmän jännitystä, yhteiskunnallisia teemoja, psykologista syvyyttä tai historiallista taustaa. Dekkareiden monipuolisuus mahdollistaa sen, että jokainen lukija voi löytää itselleen mieluisan teoksen ja tutustua genreen omien mieltymystensä mukaan”, kommentoi Kirjakauppaliiton toimitusjohtaja Laura Karlsson.

Dekkariviikkoa vietetään 5.–11.6. kirjakaupoissa.

Tilastot kokoaa Kirjakauppaliitto ja niistä viestitään Instagramissa @mitasuomilukee -tilillä ja Facebookissa Mitä Suomi lukee -sivulla. Kaikkiin tilastoihin pääsee tutustumaan osoitteessa www.mitasuomilukee.fi.

Laura Karlsson, toimitusjohtaja, Kirjakauppaliitto
050 571 5511, laura.karlsson@kirjakauppaliitto.fi