Mitä Suomi lukee: Kevään uutuuskirjat keräsivät lukijoita maaliskuussa

Maaliskuun myydyimpien teosten kärki muodostui kevään uutuuskirjoista.

Kaikkien kirjaformaattien ja –genrejen yhteislistan kärkisijaa piti maaliskuussa Freida McFaddenin Kotiapulaisen salaisuus (Otava 2024), toiseksi myydyin teos oli Laura Halmisen Martti J. Kari Käsikirjoitukset eivät pala (Docendo 2024) ja kolmanneksi eniten myytiin Elly Griffithsin Viimeinen leposija -teosta (Tammi, 2024).

Ylipäätään tuoreet teokset olivat suosittuja kaikissa kirjallisuuden lajeissa. 20 myydyimmästä teoksesta jopa 14, eli yli puolet, oli vuoden 2024 aikana julkaistuja teoksia. Vielä alkuvuodesta myydyimmissä teoksissa painottuivat loppuvuodesta julkaistut ja koko edellisen vuoden aikana palkitut teokset.

“On luonnollisesti ilahduttavaa, että kevään uutuuskirjat ovat lähteneet reippaasti liikkeelle ja löytäneet lukijansa eri kirjallisuuden lajeissa. Valikoimasta löytyy jälleen jokaiselle jotakin. Kevään uutuuksia putkahtelee nyt tasaiseen tahtiin markkinoille, joten luettavaa ei tule puuttumaan. Samalla on tietenkin hienoa, että listalta löytyy edelleen viime vuoden palkittuja kirjoja ja uudelleen ajankohtaiseksi nousseita vanhempiakin teoksia, kuten Karo Hämäläisen ja Alexander Stubbin Alex (Otava 2017)”, sanoo Laura Karlsson Kirjakauppaliitolta.

Kirjoja nukahtamisen tueksi

Carl-Johan Forssén Ehrlinin Kani joka tahtoi nukahtaa (Otava 2015) on kuunnelluimpien äänikirjojen listoilla tuttu näky, ja teos löytyi listalta myös maaliskuussa. Myös saman kirjailijan Traktori joka tahtoi nukahtaa (Otava 2020) sekä Norsu joka tahtoi nukahtaa (Otava 2019) löytyivät maaliskuun lasten ja nuorten äänikirjalistalta.

Nukahtamisteemaiset kirjat näkyivät maaliskuun Mitä Suomi lukee -listalla laajemminkin. Esimerkiksi Eric Hillin Puppe ja hyvänyöntähdet (Otava 2023) nousi painettujen lastenkirjojen listalle. Myös aikuisia ovat kiinnostaneet unisadut. Tuoreina teoksina äänikirjojen listalle nousivat Kathryn Nicolain teokset Unisatuja erittäin rauhattomille aikuisille 1 – Kardemumma ja Seesami sekä Unisatuja erittäin rauhattomille aikuisille 2 – Vilkutus tuntemattomalle (Gummerus 2024).

Mitä Suomi lukee -tilastot perustuvat kirjakauppojen myyntilukuihin kivijalka- ja verkkokaupoissa, lukuaikapalveluiden kuunnelluimpiin ja luetuimpiin kirjoihin sekä Lehtipisteen ja markettien myyntiin.

Tilastot kokoaa Kirjakauppaliitto ja niistä viestitään Instagramissa @mitasuomilukee -tilillä ja Facebookissa Mitä Suomi lukee -sivulla. Kaikkiin tilastoihin pääsee tutustumaan osoitteessa www.mitasuomilukee.fi.

Laura Karlsson, toimitusjohtaja, Kirjakauppaliitto
050 571 5511, laura.karlsson@kirjakauppaliitto.fi

Kirjakauppaliitto (www.kirjakauppaliitto.fi) on 120-vuotias kirja- ja paperikauppojen järjestö. Kirjakauppaliitto tarjoaa jäsenilleen neuvonta-, koulutus- ja tietopalveluja sekä edistää lukemista.