LUKURAUHAN PÄIVÄÄ VIETETÄÄN VIIDETTÄ KERTAA

Suomen Kirjasäätiö kutsuu suomalaisia rauhoittumaan kirjan pariin helmikuun toisena sunnuntaina, sillä silloin vietetään Lukurauhan päivää.

Kirjaan syventyminen on ihana ajatus, mutta usein se jää haaveeksi. Sunnuntaiksi 10. helmikuuta julistetaan kaikelle kansalle yleinen ja yhtäläinen Lukurauha. Tarkoitus on rauhoittaa koko päivä kirjojen lukemiselle. Luetaan tai kuunnellaan kirjaa, yksin tai yhdessä, kotona tai kylässä, kaikessa rauhassa.

Lukurauhan päivän lukemistostaan Suomen Kirjasäätiön sosiaalisen median kanavissa kertovat tällä viikolla vuoden 2018 Finlandia-palkintojen valitsijat sekä Finlandia-lautakuntien puheenjohtajat. Kaunokirjallisuuden Finlandia-palkinnon valitsija, kirjallisuustoimittaja Seppo Puttonen kertoo lukevansa Lukurauhan päivänä Kai Aareleidin romaania Korttitalo. Puttonen kertoo odottaneensa lukuhetkeä, sillä uskoo saavansa kirjasta muistisopukoihinsa syviä jälkiä. Vuoden 2018 Lasten- ja nuortenkirjallisuuden Finlandia-raadin puheenjohtaja Myry Voipio sen sijaan kertoo aikovansa Lukurauhan päivänä lukea kummityttärelleen ääneen. ”Hän on alle kahden kuukauden, mutta lukuharrastuksen voi hyvin aloittaa jo nyt”, Voipio kertoo.

Suomen Kirjasäätiö kehottaa lukijoita suosittelemaan toisilleen kirjoja sosiaalisessa mediassa Lukurauhan päiväksi tai kertomaan, mitä itse aikovat Lukurauhan päivänä lukea. Käytössä on #lukurauha. Kampanja on käynnissä lauantaihin 9.2. asti, jonka jälkeen sunnuntaiksi rauhoitutaan pelkästään kirjojen ääreen. Kirjasäätiön Facebook-sivuilla voi myös liittyä Lukurauhan päivän tapahtumaan.

LUKURAUHAN LAKI

1§ Lukurauha koskee kaikenlaisia kirjoja ja kaikkia lukupaikkoja.
2§ Yhdessä lukeminen on sallittu.
3§ Yksin lukeminen on sallittu.
4§ Toisille lukeminen on sallittu.
5§ Toisen lukurauhan häiritseminen on kielletty.
6§ Oman lukurauhan häiritseminen toissijaisilla toiminnoilla on ankarasti kielletty.

Levittäkäämme lukurauhaa!

kirjasaatio.fi/lukurauhanpaiva