Korona kurittaa kirjakauppoja

Alkuvuonna hyvin alkanut kirjamyynti laski kirjakaupoissa koronan myötä maaliskuussa rajusti. Tammi-maaliskuun aikana kirjamyynti laski suurimmissa kirjakaupoissa ja kirjakauppaketjuissa 6 prosenttia. Maaliskuun kahden viimeisen viikon aikana myynti laski lähes 30 prosenttia. Huhtikuun alussa lasku on jatkunut.

Kivijalkaliikkeissä myynti laski maaliskuun kahden viimeisen viikon aikana yli 40 prosenttia viime vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna. Pahimmillaan yksittäisissä myymälöissä myynti on laskenut jopa 90 %. Liikkeitä on jouduttu myös sulkemaan. Verkkokauppa sen sijaan on kasvanut huomattavasti.

”Kasvanut verkkokauppa ei kuitenkaan riitä paikkaamaan menetettyä myymälämyyntiä, vaikka myymälät ovatkin ottaneet käyttöön erilaisia toimintamalleja, kuten kotiinkuljetus- ja noutopalveluita”, kertoo Kirjakauppaliiton toimitusjohtaja Laura Karlsson.

Kaunokirjallisuus ja palapelit olivat maaliskuussa kirjakaupoissa kysytyimpiä tuotteita. Mitä Suomi lukee -listan myydyimmiksi kotimaisiksi kaunokirjoiksi nousivat maaliskuussa Pirjo Tuomisen uutuus Vallasrouva, Pertti Jarlan Fingerpori 13 sekä Paula Norosen Tarja Kulho. Räkkärimarketin kassa. Käännetyn kaunokirjallisuuden myydyimmäksi teokseksi nousi Lucinda Rileyn Kuun sisar. Seppo Saarion Miten sijoitan pörssiosakkeisiin oli maaliskuun myydyin tietokirja.

Palapelit ja muut ajanvietteeseen tarkoitetut tuotteet, askartelutarvikkeet ja lasten puuhapakkaukset ovat tehneet kauppansa. Siitä huolimatta myös muiden kuin kirjatuotteiden myynti laski suurimmissa kirjakaupoissa ja kirjakauppaketjuissa 29 prosenttia maaliskuun kahden viimeisen viikon aikana. Etäopetukseen siirtymisen myötä kirjakaupoissa on poikkeuksellisesti ollut kysyntää myös peruskoulun oppikirjoista.

Kirjakauppojen tilanne on erittäin vakava. Kirjamyynnin voimakas lasku ja kirjakauppaverkoston supistuminen tulee jatkuessaan heijastumaan koko kirja-alaan ja kirjakulttuuriin Suomessa. Kirjakauppojen osuus kirjojen vähittäiskaupasta on edelleen noin 65 %.

”Sopeuttamis- ja kehittämistoimia on kirjakaupoissa viime viikkoina tehty paljon”, kertoo Kirjakauppaliiton toimitusjohtaja Laura Karlsson. ”Valtio on luonut erilaisia tukitoimia ripeästi, mutta suoraa tukea on edelleen tarjolla liian vähän”, hän jatkaa.

”Erikoiskaupoille tyypillisesti kirjakaupoissa kiinteät kulut ovat suuret ja varat kiinni varastossa olevissa tuotteissa, jotka eivät nyt liiku. Vuokra- ja henkilöstökulujen kattamiseksi Kirjakauppaliitto peräänkuuluttaa suoraa tukea. Pienet yritykset eivät voi velkaantua kohtuuttomasti nyt, kun tulevaisuus näyttää epävarmalta asiakasmäärien romahtamisen ja kulutuskäyttäytymisen nopean muutoksen myötä”, Karlsson toteaa.

Kirjakaupat palvelevat myös korona-aikana. Usealla yrityksellä on verkkosivut, ja tilauksia vastaanotetaan ja tuotesuosituksia annetaan myös puhelimitse. Paikalliselta kirjakaupalta kannattaa kysyä myös mahdollisista nouto- ja kotiinkuljetuspalveluista.

Linkit:

Suurimpien kirjakauppojen myynnin muutos 1-3 / 2020