Jännitys ja arvoitukset viehättävät lukijoita – ensi viikko on Dekkariviikko

Dekkarikirjallisuus pysyy ikisuosikkina suomalaisten lukulistalla. Tänä kesänä rikos- ja jännityskirjallisuuden ystäviä hemmotellaan genren nostoilla, kun kirjakaupoissa vietetään 5.–11.6. kymmenettä kertaa perinteistä Dekkariviikkoa.

”Dekkariviikon tavoitteena on kannustaa ihmisiä lukemaan dekkarikirjallisuutta ja tutustumaan sen monimuotoisuuteen. Viikko tarjoaa tilaisuuden sukeltaa sisään jännittäviin tarinoihin, pitää hauskaa ja nauttia dekkarikirjallisuuden lumosta – ja toki myös mahdollisuuden irtautua arjesta”, kertoo Kirjakauppaliiton toimitusjohtaja Laura Karlsson.

Dekkarit kattavat laajan kirjon alalajeja, kuten rikosromaanit, psykologiset trillerit, historialliset mysteerit ja salapoliisitarinat, mikä tarjoaa lukijoille vaihtelevia ja kiehtovia lukukokemuksia.

”Genren monipuolisuus on yksi sen vetovoiman avaintekijöistä, jokaisen on helppo löytää itseä innostava teos. Dekkareissa löytyy yllättävän paljon lukemista myös lapsille ja nuorille, mitä ei ehkä ensimmäisenä ajattelisi”, Karlsson lisää.

Ikivihreiden kestosuosikkien lisäksi kirjakaupoissa odotetaan kesän uutuuksia.

“Kesäkuussa ilmestyy kaksi laajalti odotettua uutuutta, Jo Nesbøn Pimeyden talo ja Colleen Hooverin Verityn varjossa. Heinäkuussa päästään jännittämään kotimaisen dekkarikirjallisuuden parissa, kun ilmestyy Leena Lehtolaisen suositun Maria Kallio -sarjan 16. osa Pimeän risteys”, kommentoi Akateemisen Kirjakaupan toimitusjohtaja Marjo Tuomikoski.

Lisätietoja:

Laura Karlsson, toimitusjohtaja, Kirjakauppaliitto