Kaunokirjallisuuden myynti piristyi alkuvuonna

Koko viime vuoden miinuksella laahannut kaunokirjallisuuden myynti kääntyi kasvuun suurimmissa kirjakaupoissa ja kirjakauppaketjuissa tammi-kesäkuussa 2019. Vielä maaliskuun lopussa kaunokirjallisuuden myynti oli laskenut 13,5 % edellisen vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna, nyt myynti oli kivunnut +5,6 prosenttiin.

Tietokirjallisuuden myynti kasvoi tammi-kesäkuussa 6,7 %. Lasten- ja nuortenkirjallisuuden myynti säilytti asemansa, sen sijaan pokkareiden ja oppikirjojen myynti laski reilusti, ja kirjojen kokonaismyynti painui 1,4 % miinukselle.

Kesän myydyin kotimainen kaunokirja oli Reijo Mäen Tolvana. Tietokirjallisuuden myyntikärkeä piti edelleen Thomas Eriksonin Idiootit ympärilläni. Kirja on pysytellyt myydyimpien kirjojen joukossa jo pitkälle toista vuotta.

Lasten- ja nuortenkirjallisuuden myydyin kirja kesä-heinäkuussa oli Aino Havukaisen ja Sami Toivosen Tatu ja Patu, kauhea Hirviö-hirviö ja muita outoja juttuja. Kärkeen kipusivat myös Neropatti-kirjoista tunnetun Jeffrey Kinneyn Maailman parhaan kaverin päiväkirja sekä tubettajien Miklun ja Mmiisaksen teokset. Kesäpokkareiden myyntisuosikiksi nousi Juha Vuorisen After Sun – sinun perääsi.

”Kirjamyynti on perinteisesti painottunut syksyyn, ja vasta käynnistyvä kirjasyksy uutuuksineen ja tapahtumineen näyttää lupaavalta”, toteaa Kirjakauppaliiton toimitusjohtaja Laura Karlsson. ”Heti ensi viikolla vietetään usealla paikkakunnalla Taiteiden yötä, ja kirjakaupoissa on runsaasti tapahtumia.”

”Tänä vuonna myös syysloma on lukuloma”, Karlsson muistuttaa. Kirja-alan järjestöt julistivat elokuun alussa syysloman lukulomaksi. Hankkeella halutaan kannustaa perheitä lukemaan yhdessä ja matkustamaan kirjan siivin.

Lisätietoja:

Laura Karlsson