Anneli Kannolle Kiitos kirjasta -palkinto

Anneli Kannon romaani Rottien pyhimys (Gummerus) on saanut vuoden 2022 Kiitos kirjasta -palkinnon. Palkinto on kirja-alan ammattilaisten tunnustus kirjailijalle, jonka edellisenä vuonna ilmestynyt suomen- tai ruotsinkielinen kaunokirjallinen teos on ollut erityisen virikkeitä antava. Palkinnon jakavat vuosittain Kirjakauppaliitto, Libro ja Suomen kirjastoseura.

Rottien pyhimys kertoo fiktion keinoin Hattulan pyhän ristin kirkon seinämaalausten synnystä 1500-luvun alkupuolella. Romaanissa keskiaikainen kyläyhteisö kohtaa meren takaa tulevat maalarimestarit. Samalla seurataan yhteisönsä hyljeksimän nuoren naisen kasvutarinaa taiteilijaksi ja pohditaan taiteen tekemisen ikiaikaisia merkityksiä.

”Rottien pyhimyksessä kohtaavat taitavasti rakennettu juoni, päähenkilön psykologisesti uskottava kehitystarina sekä taiteilijuuden kuvaus niin konkreettisena kuin henkisenä prosessina. Kanto on tehnyt valtavan taustatyön, punonut yhteen historialliset langanpäät ja kirjoittanut eläväksi keskiaikaisen Hämeen, joista useimmilla on vain vähäinen aavistus”, perustelee valintaa raadin puheenjohtaja, Kirjakauppaliiton edustaja Markus Sainio.

Raati nosti esille myös teoksen Hämeen historiaa tarkasti kuvailevan otteen.

”Hattulan kirkkomaalareista ei tiedetä mitään, mutta Kanto on tarttunut aiheeseen pelkäämättä ja luonut todellisuuden, josta lukija ei voi ajatella muuta kuin ”miksipä ei”. Kirkkomaalarien suururakan lisäksi lukija saa tietää keskiaikaisesta tapakulttuurista, mitä Hämeessä syötiin ja juotiin, miten talot rakennettiin ja miten niissä asuttiin. Henkilöiden mietteissä ja puheissa kuuluu luontevasti katolisen kirkon sävyttämä ajatusmaailma. Erityisesti lukijaa kuitenkin ilahduttaa – naurunpyrskähdyksiin saakka – elävä kieli keskiaikaisine ilmauksineen ja solvauksineen.”

Raadissa toimivat puheenjohtajan lisäksi Kirjakauppaliiton toisena edustajana Suonenjoen Kipa-kirjakaupan kauppias Anna Vesterinen, Suomen kirjastoseuran Fiktiotyöryhmän puheenjohtaja, informaatikko Essi Löytynoja ja Suomen kirjastoseuran Fiktiotyöryhmän opiskelijajäsen Henni Laihia sekä Libron hallituksen puheenjohtaja Anne Ahlkvist ja hallituksen jäsen Outi Iivonen.