Elo ilman kirjaa on teeskentelyä - 90 vuotta kirjakauppaa Laitilassa

Kirjakauppa-ala on arvossa pidetty, sivistystoiminnaksi nimetty, intohimoja herättävä liiketoiminnan laji. Kirjan asemasta ollaan aina huolissaan - eikä digitaalisen maailman hyökyaalto ole huolta vähentänyt.

Siksi nyt on erityistä syytä iloon, kun painokoneet syytävät ilmoille satamäärin laitilalaista kirjakauppaelämää luotaavaa teosta Elo ilman kirjaa on teeskentelyä - 90 vuotta kirjakauppaa Laitilassa.

Laitilassa vietetäänkin moninkertaista kirjakaupan juhlaa. Ensimmäinen oma kirjakauppa, Laitilan Osuuskaupan kirja-osasto, sai alkunsa 90 vuotta sitten - ja reippaan libristin Marketta Nurmen perustama Laitilan Kirjakauppa Ky viettää 20-vuotiskemujaan. Tasavuosien kunniaksi Marketta halusi toteuttaa pitkäaikaisen haaveensa saada kirjakaupan historia kansien väliin: "Ko ei jälkipolvil täst kaupast mittä suuri omaisuuksi jää, ni o sit eres muistoks kirja siit, mitä mää olen tehny."

Teoksessa on runsas 100 sivua ja parisenkymmentä kuvaa historian hämäristä nykypäivän vilskeeseen, Laitilan katukuvasta tuttuja ja valtakunnassa tiedettyjä kasvoja, kaikkiaan yli 250 kirjakauppaan vaikuttanutta ihmistä.

Laitilan Kulttuuriseura Walon julkaisusarjaan kuuluvan kirjan on kirjoittanut runoilija Heli Laaksonen ja sen kustantaa Laitilan Kirjakauppa Ky.

Teos kuvailee kirja-alan varhaisia askeleita sekä sattumia ja tapauksia Laitilan maaseutukaupungin kirjakaupassa 1920-luvulta alkaen.

Kokonaiskuvan saamiseksi luodaan silmäys myös kirjakauppa-alan yleisiin näkymiin ja historiaan. Uusimmista kirjatilastoista käy ilmi mm., montako kirjaa Suomessa ilmestyy vuosittain ja paljonko suomalainen käyttää vuodessa rahaa niihin.

Heli Laaksonen on koostanut kirjan lukemalla historiikkeja ja Kirjakauppaliiton tilastoja, tutustumalla Marketan leikekirjoihin sekä selailemalla Laitilan Sanomia kautta vuosikymmenien. Valtaosan tiedoista on saatu haastattelemalla Marketan lisäksi hänen miestään Jorma Nurmea sekä tyttäriään Miia Jalosta ja Tiina Nurmea ja liikekumppaneitaan sekä läheisiä työtovereitaan. Kulttuurisihteeri Jukka Vehmaksen yleislaitilalainen sivistys on ollut arvokas tietopankki. Ja miten vastaakaan ikiosuuskauppalainen Martti Perävainio siihen, kuinka onneton Laitila olisikaan ilman kirjakauppaansa? "Kyl see olis kauhistuttava!", hän älähtää. Kirjakaupassa vierailleet tunnetut henkilöt Adolf Ehrnrothista Kylli-tätiin tähdittävät teosta.

Kirjakauppaelämää kuvaileva teos on tarkoitettu monillekin. Niille, joita kiehtoo paikallishistoria ja Laitilan lähimenneisyys. Niille, jotka ovat itse pienyrittäjiä tai sellaiseksi havittelevia. Niille kaikille, joita viehättää kirja-ala ja sen ympärille kiertyvät ilmiöt. Niille, jotka rakastavat kirjoja.

Motokseen Marketta Nurmi heläyttää iloisesti: elo ilman kirjaa on teeskentelyä! Se sopii mainiosti kirjakaupan elämänmenosta kertovan kirjan nimeksikin.

Elo ilman kirjaa on teeskentelyä - 90 vuotta kirjakauppaa Laitilassa -kirjaa saa Laitilan kirjakaupasta sekä muista kunnollisista kirjakaupoista kautta maan.