Julkaistavissa 17.11.2011k klo 13.15

Alf Rehnin puhe Tieto-Finlandia-palkinnon jakotilaisuudessa Helsingissä 17.11.2011

Hyvät naiset ja herrat,

Tapoihin kuuluu aloittaa tämän tyyppinen puhe kiittämällä tästä suuresta kunniasta, kunniasta saada valita näinkin arvokaan palkinnon saaja. Haluan itsekin näin tehdä, mutta myös todeta,  että tehtävä on ollut kaikkea muuta kuin helppo. Tosiasia on, että viime viikot ovat olleet varsin hankalia minulle, koska tämä kunnia on samalla ollut suuri haaste. Ehkä olisikin korrektia kiittää ennen kaikkea haasteesta, mahdollisuudesta miettiä tietokirjan itse olemusta. Tietokirja on nimittäin varsin omituinen otus, moninainen ja monta mahdollisuutta sisältävä, tosiasia, jota tämän vuoden ehdokkaat hyvin osoittavat.

Kaikki ehdokkaat ovat ehdottoman (sic) ansiokkaita, ja osoittavat kukin omalla tavallaan, mitä tietokirja voi parhaimmillaan olla. Yksi voi olla syvällinen, toinen urotyö, kolmas innostava ja neljäs opettavainen. Kaikki ovat tietenkin näitä kaikkia, mutta samalla joka kriteeri nostaa tietyt kirjat etu alalle pakottaen valitsijan miettimään kriteerejään. Valitako kirja, jonka teema on lähellä omaa sydäntä, tai kirja, joka voisi olla monille hyväksi? Valitako tieteellisin perusteluin, tai nk. "tavallisen lukijan" näkökulmasta?

Loppujen lopuksi, valitsijan täytyy kuunnella niin sydäntään kuin järkeään ja tehdä valintansa.  Olen täten päättänyt, "diktaattorina", jakaa vuoden 2011 Tieto-Finlandian kirjalle Suomen jäkäläopas, jonka ovat toimittaneet Soili Stenroos, Teuvo Ahti, Katileena Lohtander ja Leena Myllys. Kyseessä on eittämättä tieteellinen suurtyö, jossa on ehdottoman säntillisesti kerätty kattava tietopaketti kasvityypistä, joka usein miltei unohtuu.

Teoksen tieteelliset ansiot ovat merkittävät, mutta se osoittaa samalla miten rikas elämys tietokirja voi olla. Sen juhlava kuvitus osoittaa hätkähdyttävällä tavalla miten kaunis Suomen luonto on ja näin se sivistävän tehtävänsä ohessa tuo meille myös esteettisen elämyksen ja muistutuksen siitä, miten paljon maailmassa on nähtävää - jos tietää miten sitä katsoa.

Teos on myös ehdottoman ajankohtainen. Me tiedämme että maailman ekologinen järjestelmä on paineiden alla ja jäkälät ovat tärkeitä siksi, että ne reagoivat saastumiseen, ilmastonmuutokseen ja muihin biosfäärin muutoksiin. Suomen jäkäläopas on myös muistutus siitä mitä meillä on, ja miten tärkeää tämän kaiken säilyttäminen on.

Tieteellinen, esteettinen, ajankohtainen - teos on näitä kaikkia. Se on hyvä esimerkki siitä, miten tietokirja voi parhaimmillaan olla sekä jämptin asiallinen että tunteita herättelevä, täynnä sekä tietoa että sielua. Sitä paitsi, ja tämä on tärkeää mainita, hyvä tietokirja yllättää, miksi rakastankin tietokirjallisuutta. En odottanut innostuvani jäkälistä, niiden monimuotoisuudesta, niiden väreistä ja olemuksesta. Teos haastoi ja yllätti minut, ja loppujen lopuksi en voi kuvitella parempaa kriteeriä Tieto-Finlandialle.

Onnitteluni, kiitokseni, kunnioitukseni