Julkaisuvapaa 1.10.2011 klo 11.30

Esko Valtaoja valitsi Oopperan

Tähtitieteen professori Esko Valtaoja valitsi vuoden Lasten Kirjapöllöksi Lisbeth Landefortin teoksen Oopperaa, oopperaa!.

Oopperaa, oopperaa! tarttuu oikeastaan mahdottomaan tehtävään: kuinka musiikkiesityksiä voi kuvailla sanoin? Miten kolmiulotteisen näyttämöesityksen voi taivuttaa kaksiulotteiseen muotoon? Teos onnistuu käyttämällä leveää aukeamaa, eri kuvamuotoja ja sopivia assosiaatioita. 14 tunnetun oopperan juonet esitellään lyhyesti ja pikku hiljaa mukaan punotaan oopperaesityksen yksityiskohtia, kuten kapellimestari, kuoro, naamioinnit ja baletti. Sekä kerronta että kuvitus on lennokasta ja tunteisiin vetoavaa, kuten oopperaan sopii. Oopperaa, oopperaa! madaltaa mutkattomasti niin sanotun korkeakulttuurin kynnystä lapselle ja nuorelle.

Professori Valtaoja teki valintansa esiraadin valitsemista finalistikirjoista: Hilja ja Pingviini (kirjailija Timo Parvela, kuvittaja Markus Majaluoma), Keijukaiset (kirjailija Marjut Hjelt, kuvittaja Jaana Aalto) sekä Oopperaa, oopperaa! Tänä vuonna Lasten Kirjapöllö -palkinnon saajaksi valittiin lasten tietokirja.

"Valinta oli vaikea", luonnehtii Valtaoja päätöstään. Hilja ja pingviini -kirja opastaa hauskalla tavalla käyttäytymisen alkeita ja Keijukaiset on ainutlaatuinen selvitys olemassa olevista keijukaislajeista.

Kirjakauppasäätiö ja Kirjavälitys palkitsevat Kirjapöllöllä yli kymmenen vuotta sitten ilmestyneen, mutta edelleen merkittävänä pidettävän lastenkirjan. Palkinto käsittää Kirjapöllö-patsaan sekä 1 500 euron stipendin. Palkinnon tunnuslause on Hyvä kirja elää!

Lisätietoja:

Kirjakauppasäätiön asiamies Katriina Jaakkola
katriina.jaakkola@kirjakauppaliitto.fi / puh. 050-3717177

Kirjapöllöraadin puheenjohtaja, kirjailija Paula Havaste paula.havaste@suomi24.fi