LEHDISTÖTIEDOTE 29.9.2011

Syksyn kirjatarjonta lupaa käännettä parempaan

Syksyllä ilmestyy ennätysmäärä suomalaisia menestyskirjoja. Hyvä kirjasyksy antaa odottaa käännettä parempaan toista vuotta jatkuneen lievän alamäen jälkeen.

Tänä syksynä uutuusluettelot ovat täynnä toinen toistaan mielenkiintoisempia teoksia. Kovat kotimaiset kärkinimet julkaiset teoksensa syksyn aikana. Myyntimenestystä voi odottaa ainakin Jari Tervon teokselle Layla, Kari Hotakaisen teokselle Jumalan sana sekä Laila Hirvisaaren teokselle Minä, Katariina. Tuomas Kyrö kirjoitti itsensä mielensäpahoittajien sydämiin, samaa odotetaan kirjalta Kerjäläinen ja jänis. Ilkka Remeksen Teräsleijona on joulun ehdoton myyntihitti.

Vuosi 2010 oli historiallinen: ensimmäistä kertaa kirjojen kokonaismyynti jäi edellisestä vuodesta. Myös kevät 2011 on ollut haasteellinen. Kirjakauppojen kirjamyynti oli kesäkuun lopussa yli 3 % viime vuotta jäljessä.

Kirjakaupan odotukset loppuvuodelle ovat korkealla. Erinomaisen kirjatarjonnan odotetaan nostavan loppuvuoden kirjamyynnin ohi viime vuoden. Myös muiden kuin kirjatuotteiden myynti on syksyn aikana sujunut kirjakaupoissa hyvin.

Kirjakauppaliitto ry
toimitusjohtaja Katriina Jaakkola