Julkaisuvapaa 14.9.2011 klo 13

• Hilma ja Pingviini, kirjailija Timo Parvela, kuvittaja Markus Majaluoma
  • Keijukaiset, kirjailija Marjut Hjelt, kuvittaja Jaana Aalto
  • Oopperaa, oopperaa!, kirjailija Lisbeth Landefort

Vuoden 2011 Hyvä haltija, tähtitieteen professori Esko Valtaoja julkistaa voittajan Turun Kirjamessuilla.

Kirjakauppasäätiö jakaa vuorovuosin Lasten- tai Nuortenkirjapöllö-palkinnon tunnustuksena yli kymmenen vuotta sitten julkaistusta, mutta edelleenkin merkittävänä pidettävästä lasten- tai nuortenkirjasta. Palkinnolla kirjakauppa-ala haluaa kiittää vaikuttavia muistoja luoneita kirjailijoita ja tuoda heidät ja heidän teoksensa uusienkin lukijapolvien ulottuville. Palkinnon tunnuslause on Hyvä kirja elää!

Tänä vuonna Kirjapöllö myönnetään tietokirjalle. Esiraati on valinnut Lastenkirjapöllö-finaaliin kolme teosta, joista Hyvä haltija valitsee voittajan.

Lisätietoa

Kirjakauppasäätiön asiamies Katriina Jaakkola katriina.jaakkola@kirjakauppaliitto.fi

Kirjapöllöraadin puheenjohtaja, kirjailija Paula Havaste paula.havaste@suomi24.fi

Annantalon kulttuurituottaja Liisa Paatsalo, liisa.paatsalo@hel.fi

Lastenkirjapöllö-ehdokkaat 2011

Parvela, Timo:
Hilma ja Pingviini
kuvitus Markus Majaluoma,
Sanoma Magazines.

Vahvoin murretuin värein kuvitetussa kertomuksessa lukija tutustuu Hilmaan, jota äiti moittii hyvien tapojen puutteesta. Pingviini ryhtyy opettamaan Hilmalle kohteliaan käyttäytymisen saloja konstailemattomin ottein. Lasten tapakasvatuskirjojen joukossa Hilma ja Pingviini on aarre, jonka humoristinen teksti ja lempeää komiikkaa sisältävä kuvamaailma saavat vallattomimmankin riiviön hiljentymään arkielämän pelisääntöjen äärelle.

Hjelt, Marjut:
Keijukaiset. Totta ja tarinaa toisesta maailmasta
tekstit Marjut Hjelt; kuvitus Jaana Aalto.
Suomalaisen kirjallisuuden seura

Millaisia keijukaisia ovat keikkiäinen, hörviäinen ja suokas. Keijukaisten asuinpaikaksi voi arvata metsät, pensaat ja hautausmaat, mutta keijujen kuukaudet ovat jo uutta tietoa, horoskoopista puhumattakaan. Jaana Aallon ruiskutekniikalla tekemät unenomaiset kuvat johtavat suoraan keijukaisten maailmaan.

Landefort, Lisbeth:
Oopperaa, oopperaa! Löytöretki lavasteiden taakse. Sanoin ja kuvin oopperan maailmasta
Lisbeth Landefort ja Seppo Nurmimaa
Schildts

Teos käyttää leveää aukeamaa, eri kuvamuotoja ja sopivia assosiaatioita. 14 tunnetun oopperan juonet esitellään lyhyesti ja pikku hiljaa mukaan punotaan oopperaesityksen yksityiskohtia, kuten kapellimestari, kuoro, naamioinnit ja baletti. Sekä kerronta että kuvitus on lennokasta tai tunteisiin vetoavaa, kuten oopperaan sopiikin. Oopperaa, oopperaa! madaltaa mutkattomasti niin sanotun korkeakulttuurin kynnystä lapselle ja nuorelle.