Tiedote 14.9.2011

Lastenkirjainstituutti tarjoaa lukuvalmennusta vanhemmille

Ensi viikon

torstaina 22.9. Lastenkirjainstituutissa käynnistyy vanhemmille suunnattu lukuvalmennusiltojen sarja. Kuutena syystorstaina vanhemmilla on mahdollisuus saada ohjausta ja neuvoja lastenkirjallisuuden ammattilaisilta sekä keskustella lasten lukemisharrastuksesta.

Lastenkirjainstituutti kannustaa vanhempia virittäytymään lastensa lukuvalmentajiksi ja tekemään kodista koko perheen yhteisen lukupaikan. Kotona omaksutaan rakkaus lukemiseen ja kirjoihin. Yhdessä lukeminen luo läheisyyttä, rauhoittaa lasta ja avaa keskusteluja. Lukuvalmennusillat on tarkoitettu kaikille vanhemmille, jotka haluavat tuntea lastenkirjatarjontaa ja johdattaa lapsensa kirjojen ehtymättömään maailmaan. Tervetulleita ovat myös isovanhemmat ja kummit sekä muut lasten kanssa lukevat.

Ensimmäisellä kerralla puhujana on useasti palkittu lastenkirjailija

Hannele Huovi, jonka laajasta tuotannosta muistetaan esimerkiksi sympaattisista lelukarhuista kertovat Urpo ja Turpo -kirjat. Lukuvalmennusillassa hän esiintyy aiheenaan "Lorutuksesta runoihin". Huovi on saanut vuonna 2009 valtionpalkinnon työstään lapsiperheiden loru-, laulu- ja leikkiperinteen uudistamisessa ja vaalimisessa. Hänellä on laaja tuntemus lastenrunoista myös niiden kirjoittajana.

Myöhemmin lukuvalmennusilloissa kuullaan Lastenkirjainstituutin toiminnanjohtaja Maria Ihosta, didaktiikan lehtori Juli Aerilaa, sanataideopettaja Pia Krutsinia, lastenkirjailija Tuula Korolaista ja opettaja Markku Töllistä. Kuultavaa riittää niin pienten vauvojen kuin varhaisnuortenkin vanhemmille!

Lukuvalmennusillat pidetään torstaisin 22.9.–3.11. klo 18.15 alkaen (ei syyslomaviikolla 20.10.) Lastenkirjainstituutin tiloissa Tampereella (Puutarhakatu 11 A, 2. kerros).

Vapaa pääsy. Tervetuloa!

Lisätietoja: maria.ihonen@lastenkirjainstituutti.fi, p. (03) 3141 8411.

Koko syksyn ohjelma: www.lastenkirjainstituutti.fi/lukuvalmennusillat

Lastenkirjainstituutti (LKI)

on valtakunnallinen lasten- ja nuortenkirjallisuuden tallennus- ja tiedotuskeskus ja erikoiskirjasto, jonka tavoitteena on edistää kotimaisen lasten- ja nuortenkirjallisuuden tuntemusta ja tutkimusta.