Häräntappoase - nuortenkirja ylitse muiden

Muusikko, näyttelijä Olavi Uusivirta on valinnut vuoden 2009 Nuortenkirjapöllö-palkinnon saajaksi
Anna-Leena Härkösen teoksen Häräntappoase.

Mikä erottaa nuortenkirjan aikuisten kirjasta?

Olavi Uusivirta sai luettavakseen esiraadin valitsemat viisi nuortenkirjaa, joista hän Hyvänä haltijana valitsi voittajateoksen. Valintaprosessia Olavi Uusivirta kuvaa seuraavasti: "Kirjapöllö-finalisteja lukiessa nousivat esille kysymykset siitä, pitääkö nuortenkirjan olla moraalinen, pitääkö päähenkilöiden olla nuoria ja onko nuoriso muutakin kuin paljon kilpailtu kohderyhmä markkinamiesten tilastoissa? Tyhjentävien vastausten sijaan löysin aavistuksen siitä, että enemmän kuin ikä tai olotila, nuoruus on ennen kaikkea tietynlainen suhde tapahtumiseen - ihmetys. Nuortenkirjan pääasiallinen haaste näyttäisikin olevan tuon ihmetyksen artikuloiminen tuoreella ja tunnistettavalla tavalla, sen tunteen kuvaaminen, kun asiat tapahtuvat ensimmäistä kertaa."

Anna-Leena Härkösen Häräntappoase puhuttelee neljännesvuosisadan kypsään ikään päästyään yhä uskottavuudellaan, elämänmakuisuudellaan ja läikähtelevällä anarkistisuudellaan, joka on samaan aikaan sekä eettistä että esteettistä. Olavi Uusivirran sanoin "Älkää kirjoittako niin kuin Härkönen. Paitsi jos kirjoitatte yhtä hyvin."

Nuortenkirjapöllö-palkinto

Kirjakauppasäätiö jakaa vuorovuosin Lasten- tai Nuortenkirjapöllö-palkinnon tunnustuksena yli kymmenen vuotta sitten julkaistulle, mutta edelleen merkittävänä pidettävälle teokselle. Palkinnolla kirjakauppa-ala haluaa kiittää vaikuttavia muistoja luoneita kirjailijoita ja tuoda heidät ja heidän teoksensa uusienkin lukijapolvien ulottuville. Palkinnon tunnuslause on Hyvä kirja elää!

Palkinto jaettiin Kirjan ja ruusun päivänä 5.5.2009 klo 10.55 Helsingissä Narinkkatorilla.

Lisätietoja:

Katriina Jaakkola