Tiedote, julkaisuvapaa 19.5.2011 klo 20

Selja Ahavalle Laila Hirvisaaren rahaston apuraha

Selja Ahavalle myönnettiin torstaina 19.5.2011 Laila Hirvisaaren rahaston apuraha.  Ahavan esikoisromaani Eksyneen muistikirja ilmestyi syksyllä 2010.

Laila Hirvisaaren rahastotoimikunta perustelee valintaa näin: "Eksyneen muistikirja on taitavasti kirjoitettu ajassa olevasta aiheesta. Kirjaa jää miettimään vielä pitkään sen luettuaan. Se ei yritä olla mitään kummallisen taiteellista, mutta erottuu älykkäällä kerroksisuudellaan. Siis rakennettu samaan tapaan kuin ihmisen mieli, kuin älykäs mieli, joka rapistuu ja luo samalla itseään uudelleen. Ja kaikki kauniilla, lyhyestikin ilmaisuvoimaisella suomen kielellä kerrottuna. Ja sitä paitsi kansikin on kaunis!"

Laila Hirvisaaren rahaston apurahan suuruus on 5000 euroa ja se myönnetään vuosittain tukemaan ja kannustamaan kirjailijauransa alussa olevia - jo taitonsa näyttäneitä - suomalaisia kirjoittamaan laadukkaita, koskettavia ja elämänmakuisia teoksia.

Professori Laila Hirvisaaren rahasto perustettiin vuonna 2002 kirjailijan 30-vuotisen uran kunniaksi Kirjakauppasäätiön yhteyteen. Rahaston suojelija on professori Laila Hirvisaari .

Vuoden 2011 rahastotoimikuntaan kuuluivat puheenjohtajana kirjakauppias Arto Pakkanen, varapuheenjohtajana kirjakaupan johtaja Annamari Arrakoski-Engardt ja jäseninä ostojohtaja Kristiina Rantanen, toimitusjohtaja Sari Laurikko, kirjakauppias Päivi Luosma ja sihteerinä asiamies Katriina Jaakkola.

Laila Hirvisaaren rahaston ensimmäinen työskentelyapuraha myönnettiin kirjailija Virpi Hämeen-Anttilalle vuonna 2003. Filosofian tohtori Paula Havaste sai apurahan vuonna 2004, kirjailija Reidar Palmgren vuonna 2005, kirjailija Juha Itkonen vuonna 2006, kirjailija Riikka Pulkkinen vuonna 2007, kirjailija Miika Nousiainen vuonna 2008, kirjailija Petri Karra 2009 ja kirjailija Leena Parkkinen 2010.

Lisätietoja:
Puheenjohtaja Arto Pakkanen puh. 050 555 6860