Helsinki 6.5.2011

FINLANDIA-PALKINTOLAUTAKUNNAT NIMITETTY

FINLANDIA

Teatterinjohtaja Pekka Milonoff päättää, kuka saa ensi joulukuussa jaettavan kirjallisuuden Finlandia-palkinnon. Suomen Kirjasäätiö on nimittänyt myös lautakunnan, joka valitsee enintään kuusi romaania palkintoehdokkaaksi. Valintalautakunnan puheenjohtaja on kulttuuritoimittaja Hannu Marttila ja jäsenet toimittaja Tuula Ketonen (Olga K) ja  suomentaja Kristiina Rikman.

Seuraavan Finlandia-palkinnon ehdokaskirjat julkistetaan 10.11.­2011 ja palkinto­ jaetaan 1.12.2011. Palkinnon suuruus on 30 000 euroa.

FINLANDIA JUNIOR

Finlandia Junior -palkinnon saajan valitsee ensi syksynä muusikko Paula Vesala. Ehdokaskirjat valitsevaan lautakuntaan on nimitetty puheenjohtajaksi sanataiteen opettaja

Pia Niskanen ja jäseniksi erikoiskirjastonhoitaja Jani Nieminen ja valokuvaaja Miina Savolainen.

Finlandia Juniorin palkintosumma on 30 000 euroa. Ehdokaskirjat julkistetaan 8.11.2011 ja palkinto jaetaan 23.11.2011.

TIETO-FINLANDIA

Tieto-Finlandia-palkinnon saajasta päättää professori Alf Rehn. Enintään kuusi palkintoehdokasta valitsevaan palkintolautakuntaan on nimitetty puheenjohtajaksi Pekka Seppänen ja jäseniksi uutispäällikkö Riitta Raatikainen ja Kanavan päätoimittaja Ville Pernaa.

Tieto-Finlandia-palkinnon ehdokaskirjat julkistetaan 3.11.2011 ja palkinto­ jaetaan 17.11.2011. Palkinnon suuruus on 30 000 euroa.  Se rahoitetaan Suomen tietokirjailijat ry:n ja Suomen Kustannusyhdistyksen Kirjasäätiölle lahjoittamin varoin.

Lisätietoja: säätiön asiamies Sakari Laiho, puh. (09) 228 77 258 tai 040 579 8868.

SUOMEN KIRJASÄÄTIÖ