Lehdistötiedote 22.3.2011                                                                                        Julkivapaa heti

Ei kirjaveron korotukselle - Nej till höjd bokskatt

- FB-kampanja kirjan arvolisäveron korottamista vastaan

Kirjan arvonlisäveron korotusuhan alla ovat kirja-alan liitot perustaneet Facebook-sivuston puolustamaan kirjaa ja herättämään julkista keskustelua aiheesta. Kampanjan tavoitteena on herättää suuren yleisön tietoisuutta siitä, että kirjan alv:tä ollaan korottamassa.

Päättäjät ovat korottamassa kirjojen arvonlisäverokantaa. Kirjan alv on Suomessa nykyisin 9 %, ja se on eurooppalaisittain korkea. Muualla Euroopassa on ollut suuntaus laskea kirjan alv:tä eikä nostaa verokantoja.

Vihreät, Keskusta ja Rkp ovat vaaliohjelmissaan ilmoittaneet olevansa korotuksen kannalla. Muut puolueet eivät ole ilmoittaneet kantaansa. Lopullisen päätöksen tekee näissä vaaleissa valittava eduskunta.

Kirjoilla on Suomessa perinteisesti ollut muita tuotteita alhaisempi arvonlisävero. Alhaisemman veron perusteena on kulttuurin ja kirjallisuuden tukeminen, kansakunnan hyöty.

Kirjojen arvonlisäverokannan nostamisella nykyisestä olisi merkittävä heijastusvaikutus koko suomalaiseen yhteiskuntaan. Elinvoimaisen suomalaisen kauno- ja tietokirjallisuuden ja kotimaisten kielten vaaliminen on suora sijoitus Suomeen ja suomalaiseen osaamiseen. Jos Suomi haluaa varjella kieltään ja kansallista kulttuuriaan, kirjojen verotusta pitäisi pikemminkin keventää kuin lisätä.

Suomen Kirjailijaliitto, Finlands svenska författareförening, Suomen Kustannusyhdistys, Kirjakauppaliitto, Suomen Tietokirjailijat, Suomen koulukirjastoyhdistys, Suomen kirjastoseura, Suomen kääntäjien ja tulkkien liitto

Linkki Facebook-sivulle

Lisätietoja: