Petri Karralle Laila Hirvisaaren rahaston apuraha

Kirjailija Petri Karralle on myönnetty Laila Hirvisaaren rahasto n työskentelyapuraha tunnustuksena hänen kirjallisesta työstään.

Karran esikoisromaani Haarautuvan rakkauden talo kertoo rakkaudesta meidän ajassamme. Romaani on yhtä aikaa hulvaton farssi, järkyttävä tragedia ja terävä analyysi parisuhteen olemuksesta. Rahastotoimikunta luonnehti, että Karra ei häpeile mitään. Hän uskaltaa olla hauska, pateettinen ja kliseinen. Tuntuu kuin lukisi Anna-Leena Härkösen ja Juha Vuorisen tyylit yhdistänyttä leipuria, jonka tarinapullasta ei yllätysrusinoita puutu. Haarautuvan rakkauden talo on harvinaisen viihdyttävä esikoisromaani, jonka luojasta kuullaan takuuvarmasti jatkossakin. Näin notkeasti mukanaan vievä kerronta ja paljon puhuva dialogi takaavat lukukokemuksen, joka ei rypistä otsaa. Naururypyt tosin saattavat syventyä!

Vaasalaissyntyinen Petri Karra on aiemmin kirjoittanut elokuvakäsikirjoituksia ja opiskellut sitä ennen Helsingin yliopistossa teoreettista filosofiaa ja oikeustiedettä.

Syksyllä 2008 ilmestynyt Haarautuvan rakkauden talo oli arvostelumenestys. Karra toi suomalaiseen kaunokirjallisuuteen häpeilemätöntä kerrontaa, joka löysi nopeasti yleisönsä. Teoksen elokuvaamisoikeudet myytiin jo käsikirjoitusvaiheessa. Mika Kaurismäen samanniminen elokuva saa ensi-iltansa elokuussa.

Laila Hirvisaaren rahaston apurahan suuruus on 5000 euroa ja se myönnetään vuosittain tukemaan ja kannustamaan kirjailijauransa alussa olevia - jo taitonsa näyttäneitä - suomalaisia kirjoittamaan laadukkaita, koskettavia ja elämänmakuisia teoksia.

Professori Laila Hirvisaaren rahasto perustettiin vuonna 2002 kirjailijan 30-vuotisen uran kunniaksi Kirjakauppasäätiön yhteyteen. Rahaston suojelija on professori Laila Hirvisaari .

Vuoden 2009 rahastotoimikuntaan kuuluivat puheenjohtajana kirjakauppias Arto Pakkanen, varapuheenjohtajana kirjakaupan johtaja Stig-Björn Nyberg ja jäseninä markkinointijohtaja Pirjo Purovesi, toimitusjohtaja Sari Laurikko, kirjakauppias Päivi Luosma ja sihteerinä asiamies Katriina Jaakkola.

Laila Hirvisaaren rahasto n ensimmäinen työskentelyapuraha myönnettiin kirjailija Virpi Hämeen-Anttilalle vuonna 2003. Filosofian tohtori Paula Havaste sai apurahan vuonna 2004, kirjailija Reidar Palmgren vuonna 2005, kirjailija Juha Itkonen vuonna 2006, kirjailija Riikka Pulkkinen vuonna 2007 ja kirjailija Miika Nousiainen vuonna 2008.

Lisätietoja:
Puheenjohtaja Arto Pakkanen puh. 050 555 6860