Riku Korhoselle EU:n kirjallisuuspalkinto kirjallaan Lääkäriromaani

Euroopan unionin komission kirjallisuuspalkinto myönnetään tänä vuonna 11 kirjalle. Yksi palkituista on suomalainen teos.

Palkinnolla tuodaan esille eurooppalaisen nykykirjallisuuden näkyvyyttä ja ehdolle asetettujen kirjailijoiden tunnettuutta myös näiden kotimaiden ulkopuolella. Palkittavaksi valitaan kirjailijoita, jotka ovat julkaisseet viimeisen viiden vuoden aikana 2-4 proosateosta ja joita on käännetty enintään 2 kielelle.

Palkinto jaetaan vuosittain, ja sen suuruus on 5000 €. Kansalliset raadit valitsevat palkittavaksi nykykirjallisuuden nousevan kyvyn maastaan. Suomen palkintoehdokkaan ja voittajan on valinnut kansallinen raati, johon edustajansa ovat nimenneet Finlands svenska författareförening, Kirjakauppaliitto, Suomen Kirjailijaliitto, Suomen Tietokirjailijat sekä Suomen Kustannusyhdistys. Suomen raatiin kuuluivat puheenjohtajana Stig-Björn Nyberg, jäseninä Paula Havaste, Joni Pyysalo, Ville Rauvola ja Mikaela Strömberg.

Maiden suuren määrään vuoksi on sovittu vuorovuosimenettelystä, minkä johdosta kukin maa osallistuu kilpailuun joka kolmas vuosi.  Suomalainen kirjailija saa palkinnon ensimmäistä kertaa 2010. Palkinnon saajaksi on valittu Riku Korhonen kirjallaan Lääkäriromaani.

Vuonna 2003 debytoinut Riku Korhonen on noussut nopeasti suomalaisen kirjallisuuden keskeisten kirjailijoiden joukkoon. Hän kirjoittaa vakavista ja tärkeistä aiheista, mutta samalla niin viihdyttävästi, ettei kerronnan taidokkuutta tarvitse erikseen huomata. Teksti vetää, ja silti tarinat ovat samaan aikaan kirjallisia ja teknisesti hallittuja. Korhonen osaa sekä huvittaa että hätkähdyttää ilman ylimääräisiä tehokeinoja. Korhosella on sanan taito, jolla tavalliset tapahtumat ja arkikokemukset saavat suuret mittasuhteet muuttuessaan yksittäistapauksista yleisiksi ilmiöiksi.

Riku Korhonen on julkaissut Kustannusosakeyhtiö Sammakossa kaksi romaania (Kahden ja yhden yön tarinoita 2003, Lääkäriromaani 2008), lyhytproosateoksen (Hyvästi tytöt 2009) ja runokokoelman (Savumerkkejä lähtöä harkitseville 2005). Ennen jäämistään vapaaksi kirjailijaksi 2008 Korhonen toimi Turun yliopiston luovan kirjoittamisen ohjaajana, ja hänet valittiin Vuoden opettajaksi. Korhonen on saanut tuotannostaan aiemmin Helsingin Sanomain esikoisteospalkinnon, Kalevi Jäntin palkinnon ja Aboa-palkinnon.

Lisätietoja antaa raadin puheenjohtaja Stig-Björn Nyberg puh. 050 3889625

The all Winners of the European Union Literature Prize 2010 are

Belgium: Peter Terrin, De Bewaker (The Guard)

Cyprus: Myrto Azina Chronides, To Peirama (The Experiment)