Kesän kirjamyynti sujui mukavasti

Kesän kirjamyynti sujui kirjakaupoissa hyvin, ja myyntiluvut olivat vähintään viime vuoden tasolla. Kauppojen erot olivat normaaliin tapaan suuret, myynti keskittyi erityisesti kesäkaupunkeihin.

Kesän myydyin kirja kirjakaupoissa oli Tommy Tabermannin Runoja 1970-2010. Sofi Oksasen Puhdistus on edelleen myydyimpien kirjojen listalla, nyt sijalla kolme. Aurinkoinen kesä nosti Pilvibongarin taskuoppaan tietokirjojen ykköseksi. Lasten- ja nuortenkirjoissa Rick Riordanin Jumalten sota kiilasi ykköseksi ohi Stephanie Mayerin teosten.

Vuoden kirjamyynti lähti käyntiin viime vuotta hiljaisemmin. Selvää piristymistä tapahtui kevään aikana, ja kesän myynti oli jo normaalilla tasolla. Kokonaisuutena kirjakauppojen kirjamyynti oli kuitenkin vielä kesäkuun lopussa lähes 5 prosenttia viime vuotta jäljessä.

Talouden piristyminen näkyi myös kirjakauppojen myynnissä: muiden kuin kirjatuotteiden myynti oli selvästi yli viime vuoden. Kalentereiden myynti on vuoden aikana kasvanut jopa 20 prosenttia.

Katriina Jaakkola, toimitusjohtaja
Kirjakauppaliitto ry