TIEDOTE 26.5.2010

Leena Parkkiselle Laila Hirvisaaren rahaston apuraha

Leena Parkkiselle myönnettiin keskiviikkona 19.5.2010 Laila Hirvisaaren rahaston apuraha.  Parkkisen esikoisromaani Sinun jälkeesi, Max ilmestyi keväällä 2009 ja voitti muun muassa Helsingin Sanomien kirjallisuuspalkinnon.

Laila Hirvisaaren rahastotoimikunta listaa perusteluissaan:

Upeasti kirjoitettu kirja vaikeasta ja kiinnostavasta aiheesta. Kertomus siitä, miten ihminen selviytyy lähes mahdottomissakin tilanteissa. Kerronta on tuoretta ja sujuvaa. Leena Parkkinen kirjoittaa kuin ei olisi ikänään muuta tehnytkään. Kirjaa lukiessa välillä on muistuteltava itselleen, että kyllä, kyllä tämä on suomalainen esikoiskirja, eikä kirjallisuuspalkintoja maailmalla kerännyt käännösromaani. Mielenkiinnolla odotamme hänen seuraavaa kirjaansa.

Laila Hirvisaaren rahaston apurahan suuruus on 5000 euroa ja se myönnetään vuosittain tukemaan ja kannustamaan kirjailijauransa alussa olevia - jo taitonsa näyttäneitä - suomalaisia kirjoittamaan laadukkaita, koskettavia ja elämänmakuisia teoksia.

Professori Laila Hirvisaaren rahasto perustettiin vuonna 2002 kirjailijan 30-vuotisen uran kunniaksi Kirjakauppasäätiön yhteyteen. Rahaston suojelija on professori Laila Hirvisaari .

Vuoden 2010 rahastotoimikuntaan kuuluivat puheenjohtajana kirjakauppias Arto Pakkanen, varapuheenjohtajana kirjakaupan johtaja Annamari Arrakoski-Engardt ja jäseninä markkinointijohtaja Pirjo Purovesi, toimitusjohtaja Sari Laurikko, kirjakauppias Päivi Luosma ja sihteerinä asiamies Katriina Jaakkola.

Laila Hirvisaaren rahaston ensimmäinen työskentelyapuraha myönnettiin kirjailija Virpi Hämeen-Anttilalle vuonna 2003. Filosofian tohtori Paula Havaste sai apurahan vuonna 2004, kirjailija Reidar Palmgren vuonna 2005, kirjailija Juha Itkonen vuonna 2006, kirjailija Riikka Pulkkinen vuonna 2007, kirjailija Miika Nousiainen vuonna 2008 ja kirjailija Petri Karra 2009.

Lisätietoja:
Puheenjohtaja Arto Pakkanen puh. 050 555 6860