TIEDOTE
27.5.2010

VUODEN KIRJATEKO PALKITTIIN

Kirjakauppiaat ja kustantajat kokoontuivat 19.5.2010 perinteiseen Toimialapäivään Kirkkonummen Majvikiin. Yhtenä ohjelmakohtana oli Vuoden kirjateon palkitseminen.

Paikalla ollut 210 hengen osanottajajoukko äänesti Vuoden kirjateoksi Vuoden kaunein kirja -kilpailun jatkumisen. Kilpailun jatkuminen oli uhattuna ja se herätti kirja-alalla kuohuntaa. Nettivetoomus kauneimpien kirjojen puolesta keräsi lyhyessä ajassa yli 700 allekirjoitusta. Kilpailun järjestää Suomen kirjataiteen komitea.

Komitea pystyi jatkamaan työtään, kun Suomen Messusäätiö myönsi sille vuosittaisen apurahan Vuoden kauneimmat kirjat -kilpailun järjestämiseen. Komitean työtä tukevat myös Graafinen Teollisuus ry, Kansalliskirjasto ja Suomen Kirjasäätiö.

Suomen kirjataiteen komitea palkitsee kirjoja, joissa ulkoisen muodon ja sisällön yhteys toimi parhaalla mahdollisella tavalla. Arvioinneissa korostetaan graafisen perussuunnittelun ja typografian sekä materiaalien ja painotyön kokonaishallintaa.

Suomessa vuoden kauneimmat kirjat on valittu yhtäjaksoisesti vuodesta 1947 lähtien. Kauneimmat kirjat valitaan vuosittain 37 maassa, useissa Euroopan maissa sekä mm. Kanadassa, Yhdysvalloissa, Kiinassa, Egyptissä, Japanissa ja Kolumbiassa. Suomalaiset kauneimmat kirjat osallistuvat kansainvälisiin kilpailuihin ja näyttelyihin.

Suomen kirjataiteen komitea valitsee vuosittain Vuoden kauneimpien kirjojen kokoelman. Yksi kirjoista palkitaan Kaunein kirja -arvonimellä. Omana ryhmänään valitaan vuoden onnistuneimmat kirjan kannet. Palkittujen kirjojen suunnittelijoille, kustantajille, kirjapainoille ja muille tuotantolaitoksille jaetaan kunniakirjat

Vuoden kauneimmat kirjat -kotisivu löytyy osoitteesta http://www.kauneinkirja.fi/kauneinkirja/

Lisätietoja:
Kirjakauppaliitto