Julkaisuvapaa 4.5.2010 klo 10.30

Kiitos kirjasta Kristina Carlson

Kiitos kirjasta -mitali myönnetään vuonna 2010 Kristina Carlsonille teoksesta Herra Darwinin puutarhuri

Herra Darwinin puutarhuri on intensiivinen kertomus pienestä kylästä Kentissä 1870-luvun lopussa Moniäänistä tarinaa kertovat kylän asukkaat, kylän tärkeimmät yhteisöt ovat pub ja kirkko. Tarinan päähenkilö on herra Darwinin puutarhuri, johon muut kyläläiset suhtautuvat epäilevästi.

Kristina Carlsonin teksti vie lukijan syvälle ihmismieleen, kristinuskoon ja luonnontapahtumiin. Kirja on tiivis ja kieleltään ja ajankuvaltaan täydellinen romaani.

Kiitos kirjasta -palkinnon perustajat ja jakajat ovat Kirjakauppaliitto ry, Libro ry ja Suomen kirjastoseura ry. Ensimmäinen Kiitos kirjasta -palkinto jaettiin vuonna 1948. Palkinto on tunnustuspalkinto, joka käsittää mitalin ja kunniakirjan. Se luovutetaan kotimaiselle kirjailijalle, jonka edellisenä vuonna ilmestynyt suomen- tai ruotsinkielinen kaunokirjallisuuteen kuuluva teos on ollut erityisen virikkeitä antava.

Palkinnon tarkoituksena on edistää kirja-alan ammattilaisten omakohtaista kirjallisuuden arviointia ja osoittaa maamme kirjailijakunnalle, minkälaisia teoksia arvostavat lukijat, jotka työssään esittelevät kirjallisuutta.

Lisätietoja:
Katriina Jaakkola, toimitusjohtaja