MATTI JA KROKOTIILI

voitti vuoden lastenkirjapöllön

Hyvä haltija Outi Heiskanen on valinnut vuoden 2010 Lastenkirjapöllö-palkinnon saajaksi Hannu Tainan teoksen Matti ja krokotiili.

Matti ja krokotiili on hauska sekoitus Tainan omia lapsuuden muistoja ja nykylapsen arkea. Kaupungin hälyn ja kiireen keskellä kuvakirja kannustaa lasta tarkkailemaan lähiympäristöään kaikki aistit avoinna.

Teos on Hannu Tainan ensimmäinen oma kuvakirja. Se on asetelmiltaan klassinen tarina lapsen ja mielikuvituseläimen ystävyydestä. Kirjassa on loistava akvarellikuvitus, joka vivahteikkaasti kuvaa valon ja varjon vaihteluita sisä- ja ulkotiloissa.

Outi Heiskanen valitsi voittajan neljän ehdokaskirjan joukosta.

Kirjakauppasäätiö jakaa vuorovuosin Lasten- tai Nuortenkirjapöllö-palkinnon tunnustuksena yli kymmenen vuotta sitten julkaistusta, mutta edelleenkin merkittävänä pidettävästä lasten- tai nuortenkirjasta. Palkinnolla kirjakauppa-ala haluaa kiittää vaikuttavia muistoja luoneita kirjailijoita ja tuoda heidät ja heidän teoksensa uusienkin lukijapolvien ulottuville. Palkinnon tunnuslause on Hyvä kirja elää!

Palkinto jaetaan Lapsi-messuilla Helsingin Messukeskuksessa 24.4.2010.

Katriina Jaakkola
asiamies, Kirjakauppasäätiö
Urho Kekkosen katu 8 C 34b, 00100 Helsinki
puh. 09-6859 910, 050-371 7177
www.kirjakauppaliitto.fi

Lastenkirjapöllö-ehdokkaat 2010

Annukka ja Samuli Aikio; kuv. Mika Launis:
Kultainen koskelo

Annukka ja Samuli Aikion tarina Tyttö joka muuttui kultaiseksi koskeloksi perustuu vanhaan saamelaiseen kansansatuun. Kirja ilmestyi aikanaan samanaikaisesti viidellä eri saamen kielellä.

Pirkko-Liisa Surojegin:
Metsähiiren tanssi

Pirkko-Liisa Surojeginin Metsähiiren tanssi puhuu pelkistetysti tunteista ja niiden oikeutuksesta ja oikeudesta erilaisiin persoonallisuuksiin. Ujokin saa olla. Samalla lämmöllä se painottaa yhteisöllisyyden, suvaitsevaisuuden ja ystävyyden voimaa.

Hannu Taina:
Matti ja krokotiili

Hannu Tainan ensimmäinen oma kuvakirja Matti ja krokotiili on asetelmiltaan klassinen tarina lapsen ja mielikuvituseläimen ystävyydestä. Taina kertoo Matin arkisen elämän tunnelmista episodimaisesti. Hän on mestari kuvaamaan haasteellisessa akvarellikuvituksessaan valon ja varjon vaihteluita sisä- ja ulkotiloissa.

Katriina Viljamaa-Rissanen
Jere löytää häntänsä

Tekstiilitaiteilijanakin tunnetun Katriina Viljamaa-Rissasen Jere löytää häntänsä on kuvallisesti nokkela katselukirjaikäisten oma mysteeritarina. Ensimmäisellä aukeamalla esitellään Jere-hiiren osat. Niistä syntyy ehyt hiiri, jolla ei kuitenkaan ole häntää.