LEHDISTÖTIEDOTE
(Julkaisuvapaa 27.1. klo 10)

KIRJOISSA EI SÄÄSTETTY

Kirjavuosi 2009 näytti, etteivät suomalaiset ole valmiita tinkimään kirjahankinnoista taantumankaan aikana. Kirjakauppojen kirjamyynti jäi viime vuonna 2,5 % edellisestä vuodesta. Kaunokirjojen myynti oli jopa hieman edellisvuotta parempi.  Lasten- ja nuortenkirjojen kirjakauppamyynti jäi selvästi edellisvuodesta, tietokirjojen tilannetta paransi hyvin sujunut joulukauppa.

Kustantajien kokonaismyynti jäi viime vuodesta 7,4 prosenttia mutta myös kustantajien tilastoissa hieno kaunokirjallinen vuosi näkyi kasvuna: seuraavalle myyntiportaalle myytiin kaunokirjallisuutta 5,0 prosenttia ja suoraan kustantajalta kuluttajalle 3,7 % viimevuotista enemmän. Kustantajien kokonaistulosta painoi alaspäin tietokirjojen heikompi menestys, missä suurteosmarkkinoiden supistuminen jatkuu voimakkaana.

Oppikirjojen kokonaismarkkinoihin taantuma ei toistaiseksi purrut kovin pahasti. Kustantajien kokonaismyynti laski viime vuodesta 3,6 %.  Peruskoulujen kirjamyynti laski 1,0 % ja lukiokirjojen 11,6%.

Finlandia palkinnot keräsivät paljon huomiota myös vuonna 2009.  Erityisesti voittajien kohdalla menestys heijastui myös myyntiin.

Laila Hirvisaaren Pihkovan kellot (Otava) oli kustantajien kotimaisen kaunon bestseller-tilaston kärjessä (82.000). Käännetyn kaunokirjallisuuden sarjassa voiton vei Henning Mankellin Rauhaton mies (Otava) (70.000). Lasten ja nuorten käännetyissä kirjoissa kärkeen nousi Stephenie Meyersin Houkutus-sarjan päätösosa Aamunkoi (WSOY) (68.000) ja kotimaisten sarjassa kärjessä oli Mauri Kunnaksen Robin Hood (Otava) 89 000 kappaleen myynnillä. Stieg Larsson pitää kolmea kärkisijaa pokkarilistalla yli kuudenkymmenentuhannen myynneillä (WSOY/Loisto) ja Pertti Jarlan Fingerpori 2 (Arktinen Banaani) on sarjakuvien kärkipaikalla reilun 18 000 kappaleen myynnillä. Koko käännetyn sarjakuvan kahdenkymmenen kärjen valtaavat Aku Ankan taskukirjat (Sanoma Magazines). Äänikirjoista eniten myi Johanna Sinisalon Tapahtui Muumilaaksossa, runsaat 10.000 (Tammi) ja tietokirjoissa kärkeä pitää Guinnesin World Records 2010 (Sanoma Magazines) (46.000).

Lisätietoja:

Kirjakauppaliitto ry
Katriina Jaakkola, toimitusjohtaja                                                 katriina.jaakkola@kirjakauppaliitto.fi
puh. 050 371 7177

Suomen Kustannusyhdistys