Kirjavuosi huipentuu jouluun

Kirjakaupan joulumyynti on käynnistynyt vilkkaana. Joulumyynnin arvioidaan tänä vuonna olevan suunnilleen samalla tasolla kuin viime jouluna. Kaunokirjojen myynti on koko vuoden sujunut hyvin, eivätkä suomaiset lukijat ole halukkaita tinkimään hyvistä kirjoista.

Kirjakaupan joulumyynti on noin 20 % kirjojen koko vuoden myynnistä. Kaunokirjoista jouluna ostetaan jopa 40 %.

Joulun myydyimmät -listan kärjessä ovat tutut nimet: Ilkka Remeksen Isku ytimeen, Kari Hotakaisen Ihmisen osa, Jari Tervon Koljatti sekä Kjell Westön Älä käy yöhön yksin. Tuoreen Finlandia-voittajan Antti Hyryn Uuni tulee myös nousemaan joulumyynnin kärkisijoille.

Lasten suosikkilistalta löytyvät Aino Havukaisen ja Sami Toivosen Tatun ja Patun oudot aakkoset, Sinikka Nopolan ja Tiina Nopolan Risto Räppääjä ja kuuluisa Kamilla sekä Mauri Kunnaksen ja Tarja Kunnaksen Robin Hood.

Puolet kirjanostajista päättää etukäteen, minkä kirjan haluavat ostaa. Puolet valinnoista tehdään vasta kaupassa. Kirjakaupat panostavatkin joulun aikana hyviin kirjavinkkeihin. Suosikkilistojen ulkopuolelta löytyy laaja valikoima mielenkiintoista luettavaa, ja kirjakaupan libristit kertovat mielellään sopivia lahjavinkkejä vaativaankin makuun.

Lisätietoja:

toimitusjohtaja Katriina Jaakkola, Kirjakauppaliitto ry