Olli Eräkivelle Kirjapöllö-palkinto ja kaksi kultaista ansiomerkkiä

Kirjakauppasäätiö luovutti Olli Eräkivelle Kirjapöllö-palkinnon ja Kirjakauppaliiton hallitus Kirjakauppaliiton kultaisen ansiomerkin tunnustuksena kirjan, kirja-alan ja Kirjakauppaliiton hyväksi tehdystä työstä. Myös Erikoiskaupan Liitto muisti Eräkiveä kultaisella ansiomerkillä.

Jäädessään eläkkeelle 31.5.2008 varatuomari Olli Eräkivi on toiminut Kirjakauppaliiton toimitusjohtajana 26 vuoden ajan. Erikoiskaupan Liitossa hän on ollut mukana sen perustamisesta, vuodesta 1995 lukien. Eräkivi on toiminut Erikoiskaupan Liitossa myös Yhdyskuntasuunnittelutyöryhmän puheenjohtajana ja Strategiatyöryhmän jäsenenä.
Helsingin Kirjamessujen näyttelytoimikunnan jäsenenä ja sittemmin puheenjohtajana hän on luotsannut rakettimaiseen menestykseen noussutta kirjamessua.

Yhteistyö viranomaisten kanssa on ollut merkittävä osa Eräkiven toimintaa monissa kaavoitusasioissa sekä kaupan aukioloaikoja koskevissa kysymyksissä. Kevään tärkeä keskustelunavaus on koskenut kirjojen huomioimista kulttuurisetelissä.

Eräkivi on aina ymmärtänyt kansainvälisyyden merkityksen ja ollut aktiivisesti mukana International Booksellers Federationin ja European Booksellers Federationin toiminnassa.

Ennen kaikkea Olli Eräkiven panos Kirjakauppaliiton ja Kirjamedian toimitusjohtajana on ollut merkittävä. Monia muutoksia läpikäynyt ala on saanut hyötyä hänen aloitekyvystään ja pitkäjänteisyydestään. Eräkivellä on ollut rohkeutta viedä hankkeitta eteenpäin juristin johdonmukaisuudella ja aikaansa säästämättä.

Lisätietoja:

toimitusjohtaja Katriina Jaakkola, Kirjakauppaliitto ry