LEHDISTÖTIEDOTE 22.7.2008

Kulttuuriseteli syrjii kirjallisuutta

Ensi vuodeksi kaavailtu kulttuuriseteli jättää kirjallisuuden lähes kokonaan kulttuurisetelin ulkopuolelle.

Työntekijöiden työkyvystä ja henkisestä hyvinvoinnista huolehtiminen on erityisen ajankohtaista nyt ja tulevaisuudessa, kun ikääntyneiden osuus työvoimasta kasvaa. Paitsi fyysinen myös henkinen hyvinvointi vaikuttaa työntekijöiden jaksamiseen. Työntekijöiden taide- ja kulttuuritoiminnan tukeminen olisikin merkittävä parannus työsuhde-etuihin.

Kulttuuriseteliä valmistellut työryhmä on määritellyt kulttuuriksi vain erilaiset tapahtumat ja tilaisuudet. Kirjojen hankkiminen on nimenomaisesti jätetty kulttuurisetelin ulkopuolelle. Kirjallisuuden merkitys osana suomalaista kulttuuria on kuitenkin kiistaton. Tilastojen valossa huoli suomalaisen lukemiskulttuurin säilymisestä ei ole aiheeton. Esitys onkin herättänyt kiivasta keskustelua kirjailijoiden, kustantajien ja kirjakauppojen parissa.

Kirjallisuus kulttuurimuotona on kaikkien saatavilla: useimmista kunnista löytyy vielä toistaiseksi laajan valikoiman kirjakauppa. Kirjallisuus pystyy tarjoamaan tietoa ja viihdykettä hyvinkin erilaisille ihmisille. Lain valmistelussa ei liene ollut tarkoituksena kiistää lukemisen vaikutusta henkisen hyvinvoinnin ylläpitäjänä.

Lisätietoja.

Katriina Jaakkola, Kirjakauppaliitto ry