Julkaisuvapaa 21.5.2008 klo 20.00

Miika Nousiaiselle

Laila Hirvisaaren rahaston apuraha

Kirjailija Miika Nousiaiselle on myönnetty Laila Hirvisaaren rahaston työskentelyapuraha tunnustuksena hänen kirjallisesta työstään.

Nousiaisen viimesyksyinen romaani Vadelmavenepakolainen nosti kotimaisen kirjallisuuden humoristien harvalukuiseen joukkoon uuden vahvan ja omaäänisen tekijän. Ruotsalaiseksi hinnalla millä hyvänsä tahtovan suomalaismiehen karmeanhulvaton kujanjuoksu on pidäkkeettömän mielikuvituksen, herkullisten havaintojen ja oivallusten runsaudensarvi. Suomalaisten kompleksien täyttämä suhde niin läheiseen mutta niin kaukaiseen länsinaapuriin saa Mikko Virtasen hahmossa ikimuistettavan ruumiillistumansa. Vähintään yhtä paljon kuin Ruotsista Nousiaisen romaani kertookin Suomesta ja meistä suomalaisista. Ja niin kuin parhaassa huumorissa aina, naurun takaa nousevat esiin vakavammat äänenpainot. Mikä on kansankodin tila ja tulevaisuus? Kun Mikko Virtanen viimein on saavuttamassa unelmansa, onko unelmien kohde itse jo murennut alta pois?

Vadelmavenepakolainen valloitti syksyllä 2007 niin kriitikot kuin lukijatkin, ja sitä on myyty yli 10.000 kappaletta.

Apurahan suuruus on 5000 euroa ja se myönnetään vuosittain tukemaan ja kannustamaan kirjailijauransa alussa olevia – jo taitonsa näyttäneitä – suomalaisia kirjoittamaan laadukkaita, koskettavia ja elämänmakuisia teoksia.

Professori Laila Hirvisaaren rahasto perustettiin vuonna 2002 kirjailijan 30-vuotisen uran kunniaksi Kirjakauppasäätiön yhteyteen. Rahaston suojelija on professori Laila Hirvisaari.

Vuoden 2008 rahastotoimikuntaan kuuluivat puheenjohtajana kirjakauppias Arto Pakkanen, varapuheenjohtajana kirjakaupan johtaja Stig-Björn Nyberg ja jäseninä markkinointijohtaja Pirjo Purovesi, toimitusjohtaja Sari Laurikko, kirjakauppias Päivi Luosma ja sihteerinä asiamies Olli Eräkivi.

Laila Hirvisaaren rahaston ensimmäinen työskentelyapuraha myönnettiin kirjailija Virpi Hämeen-Anttilalle vuonna 2003. Filosofian tohtori Paula Havaste sai apurahan vuonna 2004, kirjailija Reidar Palmgren vuonna 2005, kirjailija Juha Itkonen vuonna 2006 ja kirjailija Riikka Pulkkinen vuonna 2007.

Lisätietoja:

Puheenjohtaja Arto Pakkanen puh. 050 555 6860