TIEDOTE 9.1.2008

Kirja-alesta ostetaan muistelmia ja harrastekirjoja

Kirjakauppojen valtakunnallinen kirja-ale on jo pyörähtänyt käyntiin joissakin nettikaupoissa, ja myymälöissä se alkaa portaittain kahden seuraavan viikon aikana. Useilla kirjakaupoilla on avajaistempauksia, jolloin myymälät avaavat ovensa poikkeuksellisesti jo klo 7.

Alennusmyynnistä ostetaan erityisesti tietokirjoja, joista muistelmat ja harrastekirjat ovat suosituimpia. Myös lastenkirjoja ja runo- ja mietelmäkirjoja ostetaan paljon. Kaunokirjoista suosittuja ovat dekkarit ja viihdekirjat. Kustantajat painattavat kirja-aleen myös erityisiä ale-painoksia. Niitä otetaan erityisesti moderneista klassikoista, jotka muulloin jäisivät uutuuksien varjoon.

Kirjakauppaketjuilla on omat aleluettelonsa, mutta niiden lisäksi jokainen myymälä panee esille omia aarteitaan. Kirjanystävän kannattaa siis kiertää myymälästä toiseen tekemässä löytöjä. Suurin osa kirjoista on vuosilta 2004-2006, viime syksyn kirjoja ei alennusmyynnistä sen sijaan vielä löydä. Nimikkeitä on tarjolla tuhansia ja yksittäisiä kappaleita satoja tuhansia. Kaikkia kirjoja on rajallinen määrä, mutta tarjolla on erittäin laaja valikoima.

Ale-luetteloiden kirjoja on monissa kirjakaupoissa mahdollisuus tilata perinteiseen tapaan myös ennakkoon, ja yhä useampi tekee sen netissä. Eri ketjuissa verkon kautta tehtyjen tilausten määrä vaihtelee suuresti, mutta kaikilla se on selvässä kasvussa.

Kirja-alen alkamispäivät myymälöissä:

Suomalainen Kirjakauppa                 17.1.2008
Akateeminen Kirjakauppa                 24.1.2008
Info Kirjakaupat                               24.1.2008
Kipa Kirjakaupat                               ei yhteisesti sovittua alen aloitusaikaa
Q-kirjakaupat                                  ensi viikolla, ei yhteisesti sovittua päivää