6.5.2008

Kiitos kirjasta -tunnustuspalkinto kirjailija Sirpa Kähköselle

Kirjakauppojen ja kirjastojen ammattilaiset ovat valinneet viime vuoden antoisimmaksi kaunokirjalliseksi kirjaksi Sirpa Kähkösen teoksen Lakanasiivet (Otava). Kiitos kirjasta -mitali luovutetaan kirjailija Sirpa Kähköselle Kirjan ja ruusun päivän tapahtumassa Narinkkatorilla Helsingissä 6.5.2008 noin klo 12.40

"Sirpa Kähkösen romaani Lakanasiivet on tiheätunnelmainen yhdenpäivänromaani. Se on koskettava kuvaus sodan vaikutuksesta ihmisiin, naisiin ja lapsiin kotirintamalla.

Kesäisen hellepäivän tunnelma on täynnä jännitettä. Arkirealistisessa teoksessa on monia tasoja, syviä avauksia ihmisten sisäiseen maailmaan. Lakanasiivet ja unessa korkeuksiin kiitävä marsalkka kertovat naisten ja lasten kokemusmaailman rikkaudesta. Sää ja luonto ovat arjessa vahvasti mukana, eivät irrallisena symbolina, vaan moottorina, tulkkina ja kaikuna ihmisten kokemuksille.

Vahvasti elävöitetty mikrohistorian kuvaus antaa sotaa kokemattomallekin lukijalle mahdollisuuden eläytyä yhteisöön kuuluvien naisten kohtaloihin. Kirjan kaunis ja rikas kieli ravitsee lukijan mielenmaailmaa", toteaa palkintolautakunta perusteluissaan.

Kiitos kirjasta -tunnustuspalkinto

Palkinnon perustajat ja jakajat ovat Kirjakauppaliitto ry, Libro ry ja Suomen kirjastoseura ry. Palkintoa on jaettu vuodesta 1966 alkaen. Palkinto on tunnustuspalkinto, joka käsittää mitalin ja kunniakirjan. Se luovutetaan kotimaiselle kirjailijalle, jonka edellisenä vuonna ilmestynyt suomen- tai ruotsinkielinen kaunokirjallisuuteen kuuluva teos on ollut erityisen virikkeitä antava.

Palkinnon tarkoituksena on edistää kirja-alan ammattilaisten omakohtaista kirjallisuuden arviointia ja osoittaa maamme kirjailijakunnalle, minkälaisia teoksia arvostavat lukijat, jotka työssään esittelevät kirjallisuutta. Palkintoa ei myönnetä kahdesti samalle kirjailijalle.

Mitali

Palkintomitalin on suunnitellut mitalitaiteilija Olof Eriksson vuonna 1966. Pronssisen, halkaisijaltaan 8 cm:n mitalin aiheena on lumikide. Mitalin kääntöpuolella on latinankielinen teksti: Bibliothecarii Bibliopolae Finlandiae Libro Lecto Nvmmvm Grata Mente Dono Dedervnt - Kirjan luettuaan Suomen Kirjasto- ja kirjakauppaväki myönsi tämän mitalin kiitollisin mielin.

Lisätietoja: Kiitos kirjasta palkintolautakunnan puheenjohtaja Maritta Naumanen, p. 0400-934 351 tiedottaja Titta Baer, 044-251 5209, Suomen kirjastoseura, http://suomenkirjastoseura.fi, fla@fla.fi