LEHDISTÖTIEDOTE 4.11.2008

Äänikirjat kasvattavat suosiotaan isänpäivälahjana

Kirjakaupat ennakoivat äänikirjojen myynnin lisääntyvän tämän vuoden isänpäivänä viime vuoteen verrattuna. Äänikirjojen osuus kirjamyynnistä on toistaiseksi ollut vaatimaton, mutta tarjonnan laajenemisen myötä myös myyntimäärien odotetaan kasvavan merkittävästi.

Ilkka Remes on hallinnut isänpäivämyynnin ykkössijaa koko 2000-luvun, eikä tämä vuosi tuone poikkeusta: Ilkka Remeksen Pyörre on lahjalistan kärjessä. Muita suosikkeja ovat Jari Tervon Troikka ja Leena Lehtolaisen Väärän jäljillä sekä Bo Carpelanin Lapsuus. Sarjakuvan kasvava suosia tulee näkymään myös isänpäivämyynnissä, samoin syksyn aikana ilmestyneet monet musiikkikirjat.

Kirjakauppojen isänpäivämyynnin arvioidaan kokonaisuutena yltävän ainakin viime vuoden tasolle. Isänpäivän merkitys kirjamyynnissä on edelleen huomattavasti äitienpäivämyyntiä tärkeämpi. Aika isänpäivästä jouluun on kirjamyynnin huippusesonki, ajanjakson aikana myydään yli 40 % kaikesta vuoden aikana myytävästä kaunokirjallisuudesta.

Kirjakauppaliitto ry

toimitusjohtaja Katriina Jaakkola, puh. (09) 6859 9110